Page 361 - FuresøHistorien, bind 1
P. 361

JOBNAME: 2. udgave 2013 − 1.k PAGE: 90 SESS: 17 OUTPUT: Tue Oct 8 14:38:57 2013
    /first/Vaerloese_Historiske_Forening/ODT2/161118_Furesoehistorien_2−sp/kap_04











                        talelsesforsøg lykkedes kun mådeligt, og folk  thers side i kampen, og gennem hele sin lange
                        ville ikke antage kirkens definition på trold-  regeringstid blandede han sig i bispe- og præ-
                        dom. De havde brug for helbredere i lighed  stevalg og i forhørene af teologiske afvigere.
                        med, at det daglige livs problemer nu engang  Han forordnede bededage og udstedte konge-
                        måtte klares med de midler, man havde ved  breve, hvor han søgte at vække menighederne
                        hånden. Sjælegaver og de dertil knyttede mes-  til gudsfrygt. Gik det ikke med det gode, så var
                        ser for sjælens frelse var meget udbredte op til  der andre metoder. 171
                        reformationen. De blev nu af reformatorerne  Hans Poul Resen, der var blevet professor i
                        opfattet som den argeste papisme (pavetro),  teologi, anvendte al sin energi på at fremme
                        men man tøvede alligevel med at forbyde fæ-  den lutherske ortodoksi og opbyggede samti-
                        nomenet, for kirken og præsten havde stadig  digt en personlig magtstilling. Det lykkedes
                        brug for de gaver, som flød i rigelig mængde til  ham at udgive en nyoversættelse af biblen, og
                        begravelser. Dog blev det indskærpet, at præ-  samtidig blev der udarbejdet en række forord-
                        sterne ikke måtte vise deres begærlighed efter  ninger som forholdsregler for at beskytte kir-
                        jordisk gods og forlange store gaver som køer  ken. I 1623 kom en lov, der befalede købstæ-
                        og stude for at begrave et lig. Men et godt  derne at holde portene lukkede, indtil søn-
                        stykkeindi1600-talletkanmanfindeeksemp-  dagsprædiken var færdig, Der blev indført bø-
                        ler på, at store sjælegaver stadig anvendtes.  destraf for banden og sværgen, forbud mod
                        Således noterer degnen i Boeslunde sogn i  udskænkning af stærke drikke på søn- og hel-
                        1615isinalmanak:»Den6.aprilblevAnneKa-  ligdage, forbud mod luksus, og kampen mod
                        ars og hendes børn begravet. Sjælegave et får  løsagtigheden blev skærpet. 172
                        og et lam, til kirken og præsten, en ko.« Den
                        første post synes at være til degnen selv. 168  Hekseprocesser.
                                                              En forordning af 1617 handlede om troldfolk
                                                              og deres medvidere. Denne forordning satte et
                        4.9.3 Kirken i 1600-tallet. Ortodoksi  skel mellem kirkens tro på den ene side og den
                        Efter det reformatoriske gennembrud 1536  folkelige,magiskepådenanden.Trolddomop-
                        fulgte mere end et halvt århundrede med ide-  fattedes af kirken som djævlens værk, heksen
                        lige diskussioner om, hvad der var den rette  var i djævlens tjeneste.
                        evangeliske lære. I Tyskland spirede den lu-  Forordningen førte til en opblussen af hek-
                        therske ortodoksi frem. Det var en ny konser-  seprocesserne i Danmark. Processerne kulmi-
                        vativ retning, der drog Luthers meninger stær-  nerede i tiden 1610-1650, med det største an-
                        kere frem og tog stærkt afstand fra calvinis-  tal i 1618, hvor 35 blev gennemført.  173
                        men. Denne ortodokse bevægelse bredte sig  Kongen og kirken forsøgte at komme den
                        hurtigt til Danmark, og fik straks mange til-  adfærd og forestillingsverden til livs, som sta-
                        hængere. 169                          digvarrodfæstetibefolkningenshverdag,som
                           Den nykronede konge Christian IV havde  det havde været i århundreder. Forordningen
                        næppe tidligere keret sig så meget om de teo-  fordømtebådedenhelsebringendeogdenska-
                        logiske debatter, men med de verserende ryg-  devoldendemagi,sombeggeansåsforatvære
                        ter om undergravende virksomhed fra katolsk  djævlens værk. Men de kloge koners medvir-
                        side og under stor påvirkning fra Hans Poul Re-  ken var alvorligt integreret i det daglige liv, og
                        sen 170  blev han belært om, hvor uhyre vigtigt  forordningens fordømmelse var derfor udtryk
                        det var, at der var styr på de religiøse sager. Fra  for et radikalt indgreb i tilvante forhold og et
                        omkring 1606 var han helt på den strenge Lu-  forsøg på at disciplinere en folkelig, magisk-

                                                                                             361
   356   357   358   359   360   361   362   363   364   365   366