Page 357 - FuresøHistorien, bind 1
P. 357

JOBNAME: 2. udgave 2013 − 1.k PAGE: 86 SESS: 17 OUTPUT: Tue Oct 8 14:38:57 2013
    /first/Vaerloese_Historiske_Forening/ODT2/161118_Furesoehistorien_2−sp/kap_04











                        denskonkreteindholdogdensudlægning.Det   Han undlod bevidst at begynde med tunge
                        sammenkaldte kirkefolk var ikke bare hans  teologiske udredninger, men tog i stedet ud-
                        passive tilhørere, nej han henvender sig til  gangspunkt i det ydre, kirkebygningen og kir-
                        sognets befolkning med en dyb og ægte for-  kegården, her kunne alle være med. Kirken
                        ståelse af dens liv og problemer i dagligdagen  havde ligget i sognet i århundreder, og på kir-
                                                              kegården lå familiens kære. Han havde, sagde
                        »Biskop Palladius i Kirke Værløse«    han, allerede da han kom kørende set, at kir-
                        Det har været en meget stor begivenhed i et  ken manglede tagsten og ruder. »Drengene
                        sogn, den dag Peder Palladius skulle komme  skal holdes borte fra at kyle og kaste Sten op
                        på visitats, og det har uden tvivl givet menig-  paa disse Tage og Vinduer« og om Kirkegår-
                        heden en oplevelse, som de aldrig glemte.  den sagde han: »den skal staa ren og renset,
                        Man kan næsten se det for sig, da Palladius  det skal være langt fra, at I skal tilstede, at der
                        omkring 1540 visiterede Kirke Værløse Kirke.  kommer Øg eller Fæ paa Kirkegården og (med
                           Sognets folk var forsamlede i kirken og på  Forlov) beskide det Sted, hvor Eders Forældre
                        kirkepladsen udenfor, gårdfolkene med deres  ligger.«  159
                        sønner og døtre, tjenestefolk, inderster og
                        ugedagsbønder, smede, møllere og alt, hvad  Præsterne
                        der har kunnet krybe og gå. Biskoppen kom  I bestræbelserne på at få omskolet befolknin-
                        kørende op til kirken af vejen fra Lille Værløse i  gen fra katolicismen til lutherdommen indtog
                        en simpel vogn, ikke som i den katolske tid,  sognepræsterne den helt afgørende rolle. De
                        hvor biskoppen ankom med pomp og pragt og  fleste katolske præster blev siddende i deres
                        stort følge af præster og vagter. Vognen kørte  embeder, men de skulle nu fra 30. oktober
                        ind foran kirken, og Palladius blev modtaget af  1536 forkynde den lutherske lære. Palladius
                        sognepræsten, Hr. Elias, der var fortsat i embe-  var fuldstændig klar over, at anstrengelserne
                        det efter reformationen, samt af provsten og  for at den nye tro kunne vinde indpas i befolk-
                        lensmanden. Biskoppen banede sig vej gen-  ningen ville være forgæves, hvis han ikke først
                        nem mængden og gik op og satte sig i en stol  fik præsterne overbevist. De skulle lære at
                        øverst i koret med ansigtet vendt mod menig-  holde gudstjeneste, høre skrifte og udføre den
                        heden, og så begyndte han at fortælle: »Nu er  nye teologi efter Luthers retningslinier. Privat
                        jeg saa i Jesu Navn kommet til Jer, jeg skal gen-  skulle de gifte sig og leve med måde, så de
                        nemrejse hele Sjælland, det kan godt vare  kunne være et forbillede for deres menighed.
                        mange Aar, inden jeg kommer igen, saa derfor  Han indskærpede præsterne ansvarlighed og
                        skal I lægge godt mærke til det, jeg fortæl-  samvittighedsfuldhed, og han lokkede og tru-
                        ler.« 157                             ede dem.
                           Peder Palladius talte i et sprog, som folk  Palladius henvendte sig så direkte til sog-
                        forstod uden indviklede teologiske begreber  nefolket, medens præsten sad ved siden af
                        og tog gerne udgangspunkt i det synlige og det  ham og opfordrede dem til at sige deres ærlige
                        nære, som hans tilhørere var fortrolige med fra  meningomdenneoghansgerning.Iførsteom-
                        hverdagen. Han citerede ordsprog og krydrede  gang har sognebørnene nok troet at have hørt
                        sin tale med anekdoter, vittigheder og rørende  forkert. At tænke sig at have mulighed for at
                        og dramatiske oplevelser fra andre steder på  kritisere præsten lige op i hans åbne ansigt.
                        Sjælland. Han kendte bondens trælsomme ar-  »Prædiker han det Hellige Evangelium rent og
                        bejde, og hans tale røbede, at han befandt sig  klart for Jer? Gør han det saa forstaaeligt, at
                        godt blandt sine tilhørere. 158       selv en Tjenestepige kan forstaa det? Dyrker

                                                                                             357
   352   353   354   355   356   357   358   359   360   361   362