Page 359 - FuresøHistorien, bind 1
P. 359
JOBNAME: 2. udgave 2013 − 1.k PAGE: 88 SESS: 17 OUTPUT: Tue Oct 8 14:38:57 2013
/first/Vaerloese_Historiske_Forening/ODT2/161118_Furesoehistorien_2−sp/kap_04
mange onde Stunder, at vi gerne maa stjæle os til en pæl og piskes offentligt), eller til Kalund-
en glad Stund en Gang imellem og drikke en borgs Kag, hvor der altid skal ligge ti Skoleris,
Skaal med hinanden, endog over Tørsten. Men somdetFolkkanhudstrygesmed,saaGudikke
naar man sidder i saadan et glad Lag, skal man skal lade et helt Land hudstryge. 165
lade være med at bagtale andre. Nej, man skal
i Stedet synge gode Viser, og naar man så er Hekse og djævle
blevet i godt Humør, skal man gå hjem til sin Ud fra den faste overbevisning, at djævlen
hustru og lade hende faa en god Aften, som du kunne invadere en person for at ødelægge an-
har haft en god Dag.« 163 dre mennesker, dyr og afgrøder, opfordrede
Palladius menigheden til at anmelde trold-
Lydighed karle og hekse, så snart de opdagede dem i
Magtens og øvrighedens overhøjhed betone- sognet. Det var lettere at komme under an-
des kraftigt som princip gennem hele samfun- klage end at befri sig fra den. Hvad man sagde
det. Denne opfattelse af magt og øvrighed pas- i et ubesindigt øjeblik og snart havde glemt
sede fint med det, som reformationen forsøgte igen, kunne pludselig dukke op i en nabos
atindplanteibefolkningen.Denkrævedenem- mund som et frygteligt vidnesbyrd. Derfor var
lig absolut lydighed overfor enhver myndig- der gysende brod i Palladius ord, når han slyn-
hed, dem, der havde magten – i tur og orden gede det ud i kirken: »Kvinde, var din Mund, at
kongen, embedsmændene og godsejeren som du ikke faar en sviende Hale... De har tidligere
man i den nære verden bøjede sig for præsten brændt en Flok i Malmø, Køge og andre Steder,
og sine forældre. Palladius billeder var letfat- og nu hører vi, at der igen sidder en Hob, som
telige, han hentede dem ud af bondens hver- er fanget i Malmø, og som nu skal brændes... I
dag: »Du har en dødelig Herremand til Hus- Jylland og i Smaalandene jager de dem som
bond... men siden en Herremand over alle Her- Ulve. For nylig blev der pågrebet nogle paa Als
remænd, der hedder Jesus Kristus, og er man og i de omliggende Egne mellem 12 og 40
ham ulydig, vil han ikke som den jordiske Troldkvinder. Den Ene røber den Anden, saa de
Straffe med Bøder eller Livsstraf eller Ud- dænger hinanden til, ad Helvede til«.
drivelse af Fæstegaarden, han har et ganske Under forhørets pinsler angav de ankla-
andet Ris at slaa med, han har Pokker (syfilis) gede deres bekendte for at slippe for pinen. De
Pestilens, Koldesyge, Hedesyge og anden Pla- ulykkeligetroedejoselvpåDjævlen,ogmange
ge. 164 følte sig overbevist om egen skyld. Dog, sagde
Palladius: »Det sker ikke ofte, at gudfrygtige
Det 6. bud Folk skades i deres Hjem af Troldkvinder. Hav
Palladius advarede mod hor og boleri, der er til blot Tro paa Gud og lær dine Børn Trosbeken-
fordærv for det kristelige ægteskab. »Her gaar delsen og hold ikke løsagtige eller skændige
pæne Bondedøtre og kan ikke blive gift, fordi Folk i dit Hus og før ikke et saadant Levned. Saa
Karlene er optaget af løsagtige Kvinder, thi al kan ingen Troldkvinde skade dig, hverken din
den Stund unge Karle boler med Skarns Mælk eller Smør, din Manddom eller Førlighed
Kvinde, gifter de sig ikke med en Dannemands eller noget som helst i dit Hus.« 166
Datter... unge Karle løber til den løsagtige Palladius var som Luther overbevist om
Kvinde, som en Flok Hunde løber til en Tæve djævlens eksistens. Overalt prøvede djævlen
(med Forlov). Det er bedre, at den løsagtige at ødelægge den sande kristne kirke og kunne
Kvindeafstraffes,endatGudsStrafskalramme tage mange skikkelser fx specialdjævle, hvis
alle. Hun skal føres til Københavns Kag (bindes mål det var at fjerne et hvert Guds barn fra den
359