Page 363 - FuresøHistorien, bind 1
P. 363

JOBNAME: 2. udgave 2013 − 1.k PAGE: 92 SESS: 17 OUTPUT: Tue Oct 8 14:38:57 2013
    /first/Vaerloese_Historiske_Forening/ODT2/161118_Furesoehistorien_2−sp/kap_04











                        nogen synlig effekt? Det kan man have sin tvivl  ikke være degn. Der skulle undervises i børne-
                        om, når man ser, hvor ofte magthaverne fandt  lærdommens tre led: De ti bud, trosbekendel-
                        det nødvendigt at svinge pisken med love og  sen og det allervigtigste – Fadervor. Desuden
                        forordninger                          skulle der læres salmevers udenad. Palladius
                                                              anbefalede, at degnen sagde teksten for, og at
                                                              børnene gentog den så ofte, at den var printet
                        4.10 Skole og degn
                                                              i deres hukommelse. For øvrigt foretrak han en
                        4.10.1 Skolen
                                                              mild og venlig undervisningsform, ligesom
                        Skolens forhold var fastsat ved kirkeordinan-  han havde oplevet det i Jena: »... hvor Peber-
                        sen, hvor der var faste regler for latinskolerne,  kagen laa ved Siden af Riset.« 180
                        ogdeangav,atdegnenengangomugenskulle     Højtlæsning ved præst og degn og regel-
                        undervise landsbyens børn og unge i børne-  mæssig indterpning kunne naturligvis bi-
                        lærdommen. En egentlig undervisning i læs-  bringe almuen en vis indsigt i de kristne lære-
                        ning har der således ikke været tale om. Bør-  sætninger, men det var nu en fordel, hvis folk
                        nene skulle først og fremmest lære katekis-  kunne læse selv. Staten tog i 1600-tallet ingen
                        mus, salmer og bibelord. I kirkeordinansen  initiativer til at indføre regelmæssig skolegang
                        blev det forklaret, at undervisningen af børn  for befolkningsflertallets børn, men alligevel
                        havde et dobbelt formål. Dels at lære dem kri-  ser det ud til, at læsekyndigheden i slutningen
                        stendommen at kende så de blev opdraget til  af 1500-tallet er blevet mere udbredt. Det vok-
                        sand gudfrygtighed og gode dyder, dels at  sende antal bogudgivelser tyder i hvert fald
                        gøre dem egnede til arbejde i det verdslige  herpå. Men det var stadig kun en lille del af be-
                        samfund.                              folkningen, der kunne læse, og endnu færre
                           Uddannelse havde Peder Palladius store  kunne skrive. Selv for degnene kunne det
                        interesse, og ved sine visitatser rettede han  knibe. I 1562 blev det påstået i et kongebrev,
                        først og fremmest appel til sognebørnene om  at der stadig var degne, som ikke kunne læse
                        at sende deres børn til undervisning hos deg-  og skrive, hvad bisperne selvfølgelig skulle
                        nen. Han truede forældrene ved at berette om,  gøre noget ved.
                        hvor galt det kan gå med børn, som ikke blev  Langt op i 1600-tallet var det faktisk en
                        opdraget og undervist ordentligt og sagde  sjældenhed, at børn fra almuen kunne læse.
                        bl.a.: »Hvis Børnene ikke frivilligt vil gaa til  Den 6. oktober 1648 begravede pastor Mads
                        Degnen, skal Forældrene slaa dem med Riset,  Prom fra Sørbymagle og Kirkerup sogne ved
                        for det er bedre, at Faderen slaar dem som  Slagelse tækkemand Hans Nielsen. Præsten
                        Børn, end at Bøddelen senere skal straffe dem  nedskrev altid en kort skildring af afdødes lev-
                        til Skam og Skændsel for Forældrene.«  178  nedsløb. 181 Om Hans Nielsen skrev han, at han
                           Palladius opfordrede desuden forældrene  havde sat sin søn, Niels i skole. Præsten be-
                        til at lade de dygtige børn gå videre til latinsko-  mærkede, at tækkemanden var den eneste af
                        len. Hvis børnene har let ved at lære alt det,  sognebeboerneigennemmangeår,somhavde
                        som degnen lærer dem, at det « ligefrem løber  givet sin søn en skolegang. De fleste forældre
                        i dem som smeltet Smør«, og hvis de selv øn-  gjorde sig liden tanke om at lade deres børn
                        sker sig en bog og gerne vil i skole, »saa lad  undervise. 182
                        dem endelig komme i Skole i den nærmeste
                        Købstad«. 179                         Skoler på landet
                           Undervisningen var degnens vigtigste op-  På landet spores en forbedring af skoleforhol-
                        gave. Hvis ikke han mestrede den, kunne han  dene i 1600-tallet, påvirket af en spirende

                                                                                             363
   358   359   360   361   362   363   364   365   366   367   368