Page 366 - FuresøHistorien, bind 1
P. 366

JOBNAME: 2. udgave 2013 − 1.k PAGE: 95 SESS: 17 OUTPUT: Tue Oct 8 14:38:57 2013
    /first/Vaerloese_Historiske_Forening/ODT2/161118_Furesoehistorien_2−sp/kap_04











                                                                    Figur 82. Omvandrende tiggere: To afdan-
                                                                    kede landsknægte, en gammel kone med en
                                                                    kurv og en skægget landstryger med tigger-
                                                                    stav. Vignet på Johannes Meier–Danc-
                                                                    kwerths »Slesvig – Holstenske Landsbeskri-
                                                                    velse.« 1652. Her efter Erik Arup: Danmarks-
                                                                    historie 1925-32.











                        spital, fra gammel tid en stiftelse for fattige og  gældende opfattelse var den brolagte vej til
                        gamle. På landet fandtes intet officielt fattig-  himlen. Dette blev imødegået af Luthers lære,
                        væsen. De fastboende stakler ernæredes af  der sagde, at det hele afhænger af troen, og at
                        sognefolket på skift eller fik en del af kirkebøs-  godegerningerisigselvikkekanfrelseetmen-
                        sen. Sognets fastboende fattige og krøblinger  neske, det kan alene Gud. Har han gjort én til
                        havde som regel deres ophold som indsiddere  etgodtmenneske,handlermanspontantgodt.
                        i en stue eller et kammer hos en godhjertet  Konsekvensen var privat og spredt godgø-
                        gårdmand. 189  Dertil kom en meget stor  renhed. Grundholdningen i kirkeordinansen
                        gruppe, der betegnes det vagabonderende  var, at de fattiges stilling ikke måtte forringes i
                        proletariat, og som antages at have udgjort ca.  forhold til i den katolske tid. Derfor bestemte
                        10 % af en befolkning på 8-900.000, altså ca.  kongen, at de midler, som hidtil var givet til de
                        9.000 personer. 190  Disse omvandrende men-  fattige, fortsat skulle bruges på dem. Man
                        nesker var en blandet skare, forhutlede, pjal-  fulgte den fremgangsmåde, som Luther havde
                        tede og fulde af utøj og bestod af små børn,  anbefalet. Man indrettede en fattigkiste, hvori
                        oldinge, gravide kvinder, mænd, krøblinger,  man skulle indsamle midler til de fattige. Dette
                        tatere og flygtede forbrydere.        var tilsyneladende ikke en større succes. 191
                           Allerede i middelalderen eksisterede om-  Palladius påpegede hvorfor fattigkisten
                        vandrende tiggere, fattige, syge og gamle,  stod tæt ved kirkedøren: »Grunden til at den
                        men i den katolske tid havde kirken stået for  staar der min Ven er, at naar Sjæl og Legeme
                        hjælpen til disse og ydet en stor humanitær og  bliveradskilt,ogdukommerfordenstoreDom-
                        lægelig indsats. Der var etableret store hospi-  mer og skal aflægge Regnskab, da vil du ikke
                        taler, fx Skt. Jørgensgård, som blev betalt af de  kunde fremføre nogen Uskyldighed og sige, at
                        store godsbesiddelser, som klostrene havde.  du ikke har set Lazarus lige for dine Øjne. Naar
                        Med reformationen 1536, hvor herremænd og  du ser Fattigbøssen, saa tænk paa de fattige
                        krone konfiskerede kirke og klostergods, for-  FolkiSognet...fattigeKvinder,somhverkenhar
                        svandt denne fattigforsorg. På papiret overtog  tilatbideellerbrænde,fattigeMenneskerfulde
                        de også hjælpen til de fattige, men der var in-  afSaar,pokker(syfilis),værkbrudne,gamleud-
                        gen systemer eller afbødende lovgivning ved-  levede Folk, hvor Arme og Ben svigter, der er
                        rørende området. Den katolske kirke var ret  ogsaa fattige Enker, fattige Barselskvinder og
                        overbærende over for tiggere og syge, fordi de  Fader – og Moderløse Børn. I kan sagtens finde
                        var redskaber for gode gerninger, der efter  dem, naar I leder efter dem.«

                        366
   361   362   363   364   365   366   367   368   369   370   371