Page 170 - FuresøHistorien, bind 1
P. 170

JOBNAME: 2. udgave 2013 − 1.k PAGE: 11 SESS: 40 OUTPUT: Tue Oct 8 13:51:27 2013
    /first/Vaerloese_Historiske_Forening/ODT2/161118_Furesoehistorien_2−sp/kap_03











                        tolkes i sin oprindelige betydning: »Bosted«  persontransport, men sejlads kunne være risi-
                        og ikke som udtryk for jordinddeling.  kobehæftet og hæmmet af sørøveri, som be-
                           Farum Sogns landsbyer bestod sidst i mid-  skrevet af Adam af Bremen. Man skal heller
                        delalderen af i alt 10^ bol, hvoraf hovedgår-  ikke glemme, at Roskilde Fjord i perioder af
                        den var på 2 bol og de nye landsbyer på i alt 4^  middelalderen var vanskeligt passabel for an-
                        bol. Hele Farum Sogn kan altså før landsbyer-  dre end særligt stedkendte på grund af spær-
                        nes og torpernes tid have bestået af blot 5-6  ringer. Tidligere havde småbåde kunnet sejle
                        spredte gårde med tilhørende småhuse,  et stykke op ad åerne, men med de nye broer
                        hvorafdenenemåskevarenstørrehovedgård.  og møller i begyndelsen af middelalderen må
                           Tilsvarende bestod Værløse Sogns lands-  det have været slut med denne transport i
                        byer af 14 bol – dvs. op til 14 enkeltgårde. An-  større stil. Tunge objekter er dog utvivlsomt
                        tageligt var tallet her omkring 11 på grund af  blevet trukket på pramme og omladet ved
                        de senere torp-dannelser. Der er ikke påvist  broer og niveauforskelle som ved Esrum.
                        egentlige hovedgårde i Værløses landsbyer i  I området fandtes en påfaldende stor kon-
                        middelalderen – men muligvis blev tidligere  centration af stormandsgårde – hvoraf hoved-
                        hovedgårde afløst af de nye storgårde, Jon-  parten lå på holme 13 i ådalenes søer. Egentlige
                        strup, Kollekolle og Borup. Det spørgsmål ven-  stenborge udover de kongelige var ualminde-
                        der vi senere tilbage til.            ligt i tidlig middelalder – de bredte sig først
                           Boltallene kan også give os en fornem-  omkring år 1300. Det er imidlertid ikke ensbe-
                        melse af indbyggertallets størrelsesorden ved  tydende med, at holmene ikke var befæstede.
                        en forholdsmæssig beregning på grundlag af  Adam beskrev Danmarks byer som liggende
                        landets samlede boltal, sådan som det blev  bag»bolværkoggrav«,såogsåstormandsgår-
                        konstrueret af de forskere, som studerede  dene på holmene har antageligt haft broer og
                                            12
                        Kong Valdemars Jordebog . De to sogne har i  træpalisader.
                        så fald haft ca. 800 indbyggere omkring år  Placeringen som en kæde af befæstede
                        1300 – med en usikkerhed som gør, at tallet  gårde ved søerne fra Hjortholm og vestpå nær
                        både kan have været 400 eller 1600. Sogne-  broer og vadesteder kan synes for ensartet til
                        præsternes såkaldte mandtalslister fra 1645  at være en tilfældighed. Der har gennem tiden
                        pegeridenforbindelseinedadgåenderetning.  været flere teorier – især om kæden ved Møl-
                        Antallet var formodentligt fordoblet siden vi-  leåens tunneldalsforløb. Nogle har set den
                        kingetiden som i resten af landet.    som en forsvarskæde, da området bl.a. havde
                                                              strategisk betydning for Roskilde. Det ville
                                                              imidlertid være en usædvanlig taktik med en
                        3.1.3 Slettelandets stormandsgårde    privat organiseret forsvarskæde – og en fjende

                        Passagen af egnens markante øst/vestgående  kunne jo bare gå uden om borgene i kæden.
                        ådale var et problem, som ikke kun gjorde sig  Andre har set det som en beskyttelse af en
                        gældende på Furesø-sognenes to gennemgå-
                                                                BOKS 1 Vigtigste vadesteder
                        ende veje, »Vandskelsvejen« og »Frederiks-
                        borgvej«.Ådalenes naturlige barrierer koncen-  I Mølleåens nordlige tunneldalssystem: Fiske-
                        trerede færdslen på nogle få anvendelige over-  bæk, Sortemosen, Hestetang, Bastrup, Frynebro
                                                                (ved Krogenlund / Langesø), Jørlunde og Græse.
                        gange, hvor man sen vikingetid og tidlig mid-
                                                                I Søndersø/Værebro-dalene: Harevad, Gam-
                        delalder opførte broer og mølledæmninger.
                                                                melvad, Knardrup, Snydebro (ved Sørup), Veksø
                           Vandvejene var naturligvis langt de vigtig-  og Værebro.
                        ste transportveje for varetransport og længere
                        170
   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175