Page 48 - Årsskrift 2014 fra Historisk Forening Værløse
P. 48

1975 C-130 Herkules. Langfart, tunge transport-
         ningen”. 70 personer skulle pakke alt ned
                                                  opgaver, juledrop til NØ-Grønland.
         i årene indtil flyvestationens overdragelse  1981-2004 G-II og III Gulfstream. Jetfly. Fiske-
         til Furesø Kommune d. 1. oktober 2008.   riinspektion Grønland og Færøerne, ambulance-
                                                  fly, eftersøgninger.
                                                  2
         Torben K. var en af dem, der blev tilbage  Hjortøgaard var det sted, hvor piloter, naviga-
                                                  tører og telegrafister holdt til. Teknikerne holdt
         efter 2004 for at pakke sammen. De sid-
                                                  til i bygning 99 mellem Hjortøgaard og Fugle-
         ste år blev mindre rare. Dog siger han, at  bækgaard også kaldet Hundegården.
         han stort set deler opfattelsen af arbejdet  3   Ca. først i 1990erne.
                                                  4
         på og fra Flyvestation Værløse igennem     Luftgruppe Vest er et praktisk samarbejde mel-
         årene med de andre informanter, og siger  lem  Flyvevåbnet  og  Grønlandskommandoen,
                                                  som fra 1959 har haft til mål at forbedre sikker-
         om sine erindringer:
                                                  heden for skibstrafikken omkring Grønland.
         ”Mange oplevelser igennem årene er slet-
         tet - de er væk. Når man har med fortroligt  Kildemateriale:
         arbejde at gøre, må man alligevel ikke for-  Knud Bødker (redigeret og tilrettelagt): Lejren
         tælle noget videre, så der er ingen grund  ved Værløse. Flyvestation Værløse. 1984
                                                  Henning  Lahrmann:  Flyvevåben  Billeder.  Fly-
         til at gemme minderne. Men jeg kan godt
                                                  vevåbnets Fællesorganisation 1991
         sige, at mit arbejde i alle årene bortset fra  Torben  Thomsen:  Flyvestation  Værløse.  Års-
         de sidste år under Nedbygningen har væ-  skrift. Værløseegnens historiske Forening. 2000
         ret SINDSYGT INTERESSANT”.               Bent Vang Jensen: Der var engang en flyveplads
         Arne er enig: ”Et spændende liv. Jeg gik  ved Værløse. Årsskrift. Værløseegnens histori-
                                                  ske Forening. 2001
         altid 100% ind for at være der, ellers var
                                                  Bent  Jørgensen:  Fra  træskoflyver  til  VIP  Jet.
         jeg rejst.”                              Flyvevåbnets Bibliotek, 2001
         Egon siger: ”Det har aldrig været helt ke-  Bag Hegnet. Furesø Museer 2011
         deligt. Alt i alt har jeg haft det godt i den  Arkivet ved Pensionistforeningen for Flyvesta-
         tid.”                                    tion Værløse, Jonstruplejren
         Og Finn: ”Den arbejdsplads ville jeg ikke
         have været foruden.”
         Søren er mere moderat: ”Det bedste var
         at komme igennem det. Der var jo altid et
         og andet man skulle tage sig af.”






         1
           Flytyper:
         1947 til 1970 Catalina PBY-5A/6A. Amfibiefly.
         (ESK722 1961-66.) Isrekognoseringer Danmark,
         flyrekognoseringer, transport, isrekognoseringer
         og patientevakueringer Grønland.
         1953  til  1982  C-47  Dakota.  Fiskeriinspektion
         Færøerne, transport Grønland og i 1975, 1976
         og fra1978 med ski på for udlægning af depoter
         til Siriuspatruljen.
         1959 til 1977 C-54 Skymaster. Langfart, Grøn-
         land, VIP-opgaver.

                                                46
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53