Page 48 - Årsskrift 2014 fra Historisk Forening Værløse
P. 48
1975 C-130 Herkules. Langfart, tunge transport-
ningen”. 70 personer skulle pakke alt ned
opgaver, juledrop til NØ-Grønland.
i årene indtil flyvestationens overdragelse 1981-2004 G-II og III Gulfstream. Jetfly. Fiske-
til Furesø Kommune d. 1. oktober 2008. riinspektion Grønland og Færøerne, ambulance-
fly, eftersøgninger.
2
Torben K. var en af dem, der blev tilbage Hjortøgaard var det sted, hvor piloter, naviga-
tører og telegrafister holdt til. Teknikerne holdt
efter 2004 for at pakke sammen. De sid-
til i bygning 99 mellem Hjortøgaard og Fugle-
ste år blev mindre rare. Dog siger han, at bækgaard også kaldet Hundegården.
han stort set deler opfattelsen af arbejdet 3 Ca. først i 1990erne.
4
på og fra Flyvestation Værløse igennem Luftgruppe Vest er et praktisk samarbejde mel-
årene med de andre informanter, og siger lem Flyvevåbnet og Grønlandskommandoen,
som fra 1959 har haft til mål at forbedre sikker-
om sine erindringer:
heden for skibstrafikken omkring Grønland.
”Mange oplevelser igennem årene er slet-
tet - de er væk. Når man har med fortroligt Kildemateriale:
arbejde at gøre, må man alligevel ikke for- Knud Bødker (redigeret og tilrettelagt): Lejren
tælle noget videre, så der er ingen grund ved Værløse. Flyvestation Værløse. 1984
Henning Lahrmann: Flyvevåben Billeder. Fly-
til at gemme minderne. Men jeg kan godt
vevåbnets Fællesorganisation 1991
sige, at mit arbejde i alle årene bortset fra Torben Thomsen: Flyvestation Værløse. Års-
de sidste år under Nedbygningen har væ- skrift. Værløseegnens historiske Forening. 2000
ret SINDSYGT INTERESSANT”. Bent Vang Jensen: Der var engang en flyveplads
Arne er enig: ”Et spændende liv. Jeg gik ved Værløse. Årsskrift. Værløseegnens histori-
ske Forening. 2001
altid 100% ind for at være der, ellers var
Bent Jørgensen: Fra træskoflyver til VIP Jet.
jeg rejst.” Flyvevåbnets Bibliotek, 2001
Egon siger: ”Det har aldrig været helt ke- Bag Hegnet. Furesø Museer 2011
deligt. Alt i alt har jeg haft det godt i den Arkivet ved Pensionistforeningen for Flyvesta-
tid.” tion Værløse, Jonstruplejren
Og Finn: ”Den arbejdsplads ville jeg ikke
have været foruden.”
Søren er mere moderat: ”Det bedste var
at komme igennem det. Der var jo altid et
og andet man skulle tage sig af.”
1
Flytyper:
1947 til 1970 Catalina PBY-5A/6A. Amfibiefly.
(ESK722 1961-66.) Isrekognoseringer Danmark,
flyrekognoseringer, transport, isrekognoseringer
og patientevakueringer Grønland.
1953 til 1982 C-47 Dakota. Fiskeriinspektion
Færøerne, transport Grønland og i 1975, 1976
og fra1978 med ski på for udlægning af depoter
til Siriuspatruljen.
1959 til 1977 C-54 Skymaster. Langfart, Grøn-
land, VIP-opgaver.
46