Page 51 - Årsskrift 2014 fra Historisk Forening Værløse
P. 51

stationen, som det var påregnet. Det til- Inden  da  havde  kommunen  taget  det
          føjedes dog, at ministeriet ville genover- første  skridt  til  at  inddrage  borgerne  i
          veje spørgsmålet, hvis kommunen ville Hareskov i en drøftelse af vejføringen.
          bidrage i “væsentligt omfang til de med Først i oktober blev der afholdt et bor-
          en  fastholdelse  og  eventuel  udbygning germøde med deltagelse af ca. 500 be-
          af stationen forbundne investeringer”.  i  boere.  Borgmester  Olaf  Beck  indledte,
          Det ville kommunen.                     og kommunens arkitekt, K. Klinte, fore-
          Borgmester  Olaf  Beck  og  trafikmini- lagde et idéoplæg indeholdende tre for-
          ster Kampmann enedes om, at stationen skellige  forslag  til  vejføring:  1)  en  vej
          kunne  bevares,  når  kommunen  betalte fra Fægyden via stationen til Skovmose
          halvdelen af anlægsudgifterne til en ny Allé, 2) en tosporet vej med cykelsti tæt
          station, ca. 1 million kr.  ii          op ad den nuværende Gl. Hareskovvej
          25. september 1977 indviedes S-banen.   og 3) en regulering af Gl. Hareskovvej.
          Hermed var stationsproblemet løst, men Nu kunne Grundejer- og Borgerforenin-
          det var vejsagen ikke.                  gen og andre interessegrupper rekvirere
                                                  idéoplægget  og  evt.  foreslå  alternative
          Vejsagen                                løsninger.  iii
          Forestillingen om anlæggelse af en vej, Vejsagen gav anledning til dannelsen af
          der på en gang gør det nemt at køre til og en  miljøforening.  Omkring  700  havde
          fra Hareskov station, og som mindsker skrevet  under  på  protester  mod  kom-
          trafikken  på  den  smalle  Gl.  Hareskov- munens  planer  og  blev  betragtet  som
          vej, kan spores tilbage til 1959. Den 5. potentielle medlemmer. Der blev holdt
          maj dette år godkendte Boligministeriet stiftende generalforsamling og valgt en
          Værløse kommunes dispositionsforslag bestyrelse  på  7  medlemmer.  Forman-
          vedrørende  Hareskov. Her  var  der  for- den, Lis Bach, udtalte til lokalaviserne,
          udset en forlægning af Gl. Hareskovvej at der vist ikke var mange, der var in-
          fra Fægyden, op forbi stationen og ned teresserede i, at der blev rørt ret meget
          til  lige  øst  for  skovløberboligen.  Der ved skoven. Hun pegede på de kommu-
          skulle forhandles med Statsskovvæsenet nale  skitser  med  mindst  forlægning  af
          om sagen. Men da forudsætningen var Gl.  Hareskovvej  og  håbede  på  et  godt
          en opretholdelse af stationen, og DSB - samarbejde med Grundejer- og Borger-
          som nævnt - i 1971 foreslog den nedlagt, foreningen (HGB). iv
          sprang skoven fra.                      Grundejer- og Borgerforeningen og Mil-
                                                  jøforeningen  var  i  april  1974  kommet
          Med  beslutningen  i  1972  om  at  opret- frem  til  et  fælles  forslag  om  vejførin-
          holde stationen efter overgang til S-ba- gen. Forslaget skulle til debat i vej- og
          nedrift blev vejsagen altså atter aktuel. grundejerforeninger. Den 15. maj skulle
          Året efter, den 12. december 1973, ved- der holdes møde med disse foreningers
          tog kommunalbestyrelsen at bekræfte en bestyrelser,  så  “at  det  forslag,  der  bli-
          tidligere aftale med DSB om en forlæg- ver afleveret til Værløse Kommune, kan
          ning af Gl. Hareskovvej op forbi statio- fremstå som det bredest mulige borger-
          nen.                                    ønske.”



                                                49
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56