Page 51 - Årsskrift 2014 fra Historisk Forening Værløse
P. 51
stationen, som det var påregnet. Det til- Inden da havde kommunen taget det
føjedes dog, at ministeriet ville genover- første skridt til at inddrage borgerne i
veje spørgsmålet, hvis kommunen ville Hareskov i en drøftelse af vejføringen.
bidrage i “væsentligt omfang til de med Først i oktober blev der afholdt et bor-
en fastholdelse og eventuel udbygning germøde med deltagelse af ca. 500 be-
af stationen forbundne investeringer”. i boere. Borgmester Olaf Beck indledte,
Det ville kommunen. og kommunens arkitekt, K. Klinte, fore-
Borgmester Olaf Beck og trafikmini- lagde et idéoplæg indeholdende tre for-
ster Kampmann enedes om, at stationen skellige forslag til vejføring: 1) en vej
kunne bevares, når kommunen betalte fra Fægyden via stationen til Skovmose
halvdelen af anlægsudgifterne til en ny Allé, 2) en tosporet vej med cykelsti tæt
station, ca. 1 million kr. ii op ad den nuværende Gl. Hareskovvej
25. september 1977 indviedes S-banen. og 3) en regulering af Gl. Hareskovvej.
Hermed var stationsproblemet løst, men Nu kunne Grundejer- og Borgerforenin-
det var vejsagen ikke. gen og andre interessegrupper rekvirere
idéoplægget og evt. foreslå alternative
Vejsagen løsninger. iii
Forestillingen om anlæggelse af en vej, Vejsagen gav anledning til dannelsen af
der på en gang gør det nemt at køre til og en miljøforening. Omkring 700 havde
fra Hareskov station, og som mindsker skrevet under på protester mod kom-
trafikken på den smalle Gl. Hareskov- munens planer og blev betragtet som
vej, kan spores tilbage til 1959. Den 5. potentielle medlemmer. Der blev holdt
maj dette år godkendte Boligministeriet stiftende generalforsamling og valgt en
Værløse kommunes dispositionsforslag bestyrelse på 7 medlemmer. Forman-
vedrørende Hareskov. Her var der for- den, Lis Bach, udtalte til lokalaviserne,
udset en forlægning af Gl. Hareskovvej at der vist ikke var mange, der var in-
fra Fægyden, op forbi stationen og ned teresserede i, at der blev rørt ret meget
til lige øst for skovløberboligen. Der ved skoven. Hun pegede på de kommu-
skulle forhandles med Statsskovvæsenet nale skitser med mindst forlægning af
om sagen. Men da forudsætningen var Gl. Hareskovvej og håbede på et godt
en opretholdelse af stationen, og DSB - samarbejde med Grundejer- og Borger-
som nævnt - i 1971 foreslog den nedlagt, foreningen (HGB). iv
sprang skoven fra. Grundejer- og Borgerforeningen og Mil-
jøforeningen var i april 1974 kommet
Med beslutningen i 1972 om at opret- frem til et fælles forslag om vejførin-
holde stationen efter overgang til S-ba- gen. Forslaget skulle til debat i vej- og
nedrift blev vejsagen altså atter aktuel. grundejerforeninger. Den 15. maj skulle
Året efter, den 12. december 1973, ved- der holdes møde med disse foreningers
tog kommunalbestyrelsen at bekræfte en bestyrelser, så “at det forslag, der bli-
tidligere aftale med DSB om en forlæg- ver afleveret til Værløse Kommune, kan
ning af Gl. Hareskovvej op forbi statio- fremstå som det bredest mulige borger-
nen. ønske.”
49