Page 52 - Årsskrift 2014 fra Historisk Forening Værløse
P. 52
Den nye, lille stationsbygning umiddelbart efter overgangen til S-bane.
Foto: Furesø Arkiver.
Forslaget fremtræder som en helhedsløs- hovet var fastslået gennem trafikanaly-
ning på de mange problemer af trafik- og ser. Kommunen fandt i øvrigt den store
miljømæssig karakter, der er i området. plan både for kostbar og urealistisk. På
Forslagsstillerne var enedes om en 7m et møde mellem HGF, Miljøforeningen
bred vej uden cykel- og gangsti fra Fæ- og kommunen i efteråret 1974 enedes
gyden op langs jernbanen og stationen man om en vej fra Fægyden forbi sta-
og videre frem tæt på sporene til kom- tionen og ned til Gl. Hareskovvej et sted
munegrænsen mod Gladsaxe, hvor den mellem Lindevej og Skovmose Allé.
skulle føres ned til Skovdiget. I det hele taget viste det sig, at Miljøfor-
Det ville betyde, at den smukke Gl. eningen ikke var en stabil aftalepartner. I
Hareskovvej forblev uændret, at skole- kommunalbestyrelsens drøftelser af vej-
børnene kunne færdes trygt på den, og forlægningen foreslog venstremanden
at butiksområdet kunne ligge i ro. Da Kurt Bork Christensen en minimumsløs-
den gennemkørende trafik således før- ning. Gl. Hareskovvej kunne opstribes,
tes uden om byen, aflastedes Skovmose og den eksisterende Stationsvej forbed-
Allé og Skovbovænget. Stationsvejen res. Han mente, at DSB kunne overtales
skulle forbedres som byens forbindelse til at acceptere en sådan plan. Den idé
til stationen. faldt Miljøforeningen for. Begrundelsen
Foreningerne var ikke enige om, hvornår var bl.a. et konstateret fald i den gen-
vejen fra stationen til Skovdiget skulle nemkørende trafik på Gl. Hareskovvej
bygges. Grundejer- og Borgerforenin- og udsigten til yderligere fald, efter at
gen ville have den bygget samtidig med Kollekollevej (forbindelsen fra Værløse
strækningen fra Fægyden til stationen, til motorvejen) blev færdigbygget i sep-
mens Miljøforeningen ville vente, til be- tember 1975. v
50