Page 52 - Årsskrift 2014 fra Historisk Forening Værløse
P. 52

Den nye, lille stationsbygning umiddelbart efter overgangen til S-bane.
                                                                      Foto: Furesø Arkiver.
          Forslaget fremtræder som en helhedsløs- hovet var fastslået gennem trafikanaly-
          ning på de mange problemer af trafik- og ser. Kommunen fandt i øvrigt den store
          miljømæssig karakter, der er i området. plan både for kostbar og urealistisk. På
          Forslagsstillerne var enedes om en 7m et møde mellem HGF, Miljøforeningen
          bred vej uden cykel- og gangsti fra Fæ- og  kommunen  i  efteråret  1974  enedes
          gyden op langs jernbanen og stationen man om en vej fra Fægyden forbi sta-
          og videre frem tæt på sporene til kom- tionen og ned til Gl. Hareskovvej et sted
          munegrænsen mod Gladsaxe, hvor den mellem Lindevej og Skovmose Allé.
          skulle føres ned til Skovdiget.         I det hele taget viste det sig, at Miljøfor-
          Det  ville  betyde,  at  den  smukke  Gl. eningen ikke var en stabil aftalepartner. I
          Hareskovvej forblev uændret, at skole- kommunalbestyrelsens drøftelser af vej-
          børnene kunne færdes trygt på den, og forlægningen  foreslog  venstremanden
          at  butiksområdet  kunne  ligge  i  ro.  Da Kurt Bork Christensen en minimumsløs-
          den  gennemkørende  trafik  således  før- ning. Gl. Hareskovvej kunne opstribes,
          tes uden om byen, aflastedes Skovmose og den eksisterende Stationsvej forbed-
          Allé  og  Skovbovænget.  Stationsvejen res. Han mente, at DSB kunne overtales
          skulle forbedres som byens forbindelse til at acceptere en sådan plan. Den idé
          til stationen.                          faldt Miljøforeningen for. Begrundelsen
          Foreningerne var ikke enige om, hvornår var  bl.a.  et  konstateret  fald  i  den  gen-
          vejen fra stationen til Skovdiget skulle nemkørende  trafik  på  Gl.  Hareskovvej
          bygges.  Grundejer-  og  Borgerforenin- og  udsigten  til  yderligere  fald,  efter  at
          gen ville have den bygget samtidig med Kollekollevej (forbindelsen fra Værløse
          strækningen  fra  Fægyden  til  stationen, til motorvejen) blev færdigbygget i sep-
          mens Miljøforeningen ville vente, til be-  tember 1975.  v



                                                50
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57