Page 50 - Årsskrift 2014 fra Historisk Forening Værløse
P. 50

De gamle stationsbygninger fra 1906 til 1977.               Foto: Furesø Arkiver.
          Den 9.oktober 1972 - efter at kommunen og DSB var enedes om at bevare Hareskov sta-
          tion efter overgangen til S-togsdrift - bragte dagbladet Politiken en arrogant artikel under
          overskriften “Revolution på stationen”.
          Journalisten beskriver den idylliske og kedsommelige station, hvor der kun er liv hver
          halve time, når togene mod Farum og København mødes. En ladning nye skinner ligger og
          venter på revolutionen, der skal komme.
          Ironien understreges med en omtale af en aktuel aktivitet på stedet.
          “Det er måske også som en kontrast til morsomhederne, at Jesper Klein og hans kumpaner
          har valgt Hareskov Station som kulisse til den nye børneserie “Ankomst attenfemoghalv-
          treds”. Der er vel allerede lidt mere liv i navnet Tyllefyllebølleby Banegård, som den hed-
          der i TV-serien, der netop har haft premiere.”

          geringsskiftet  fra  den  radikale  Hilmar kun havde ca. 1000 ensidigt beliggende
          Baunsgaard  til  den  socialdemokratiske boliger, hvoraf blot de 700 lå inden for
          Jens Otto Krag i september var der håb en radius af 1 km. Ved elektrificeringen
          om en ændring af holdningen begrundet af banen kunne man kun regne med 5-
          med en styrkelse af den offentlige trans- 600 afgående passagerer pr. døgn, hvil-
          port for at dæmpe biltrafikken, men i sit ket var alt for lidt. En nedlæggelse ville
          svar til kommunen fastholdt den nye tra- betyde en besparelse på 2 millioner kr.
          fikminister, Jens Kampmann, sin forgæn- i anlægsudgifter, og Værløse kommune
          gers synspunkt. Begrundelserne var bl.a., ville kunne spare 2 millioner kr. ved ikke
          at stationen lå 150 m inde i skoven og at skulle forlægge Gl. Hareskovvej op til



                                                48
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55