Page 53 - Årsskrift 2014 fra Historisk Forening Værløse
P. 53

Sagen  om  vejforlægningen  behandle- forhandlinger med DSB om minimums-
          des videre i 1975-76. Den blev forelagt løsningen. Det førte til en klage fra Kurt
          Statens Kommitterede for Byplansager, Bork Christensen til det kommunale til-
          som mente, at kommunen burde søge sa- synsråd, som Miljøforeningen tilsluttede
          gen løst efter forhandling med skovvæ- sig. Han fik dog ikke medhold. viii
          senet. Det fastholdt sin betingelse, nem- Den  24.  september  1977  blev  S-banen
          lig at stationen skulle opretholdes. DSB indviet, uden at der var foretaget noget
          ville vide, om kommunen ville opfylde i tilkørselsforholdene til Hareskov Sta-
          aftalen med trafikministeren om at del- tion.
          tage i betalingen af stationsbyggeriet. vi
          Fredningsplanudvalget for Københavns Den videre diskussion
          Amt  blev  inddraget  og  kunne  tiltræde Men diskussionen fortsatte. I november
          planen om en forlægningmed en mindre blev  der  holdt  borgermøde.  Hareskov
          ændring af indførelsen ved Fægyden og Borger-  og  Grundejerforening  havde
          overvejelser  om  en  lysregulering  ved udskudt dens oprindelige forslag om en
          Skovmose Allé. vii                      vej langs jernbanen fra Fægyden og helt
          Den 31. marts 1976 besluttede et flertal til Skovdiget ved kommunegrænsen til
          på  11  medlemmer  af  15  i  kommunal- Gladsaxe. I stedet havde den foreslået en
          bestyrelsen  at  gennemføre  forlægnin- vej  fra  Fægyden  op  omkring  stationen
          gen.  Det blev meddelt Miljøministeriets og ned til Gl. Hareskovvej et sted mel-
          Fredningsplanudvalg, men uden at anfø- lem  Lindevej  og  Skovmose  Allé.  Det
          re mindretallets ønske om at der optages var et alternativ til kommunens forslag

































          Bus 165 skal op gennem den smalle passage mellem skovfogedhuset og dets udhus for at
          komme til Hareskov station.                                Foto: Furesø Arkiver.


                                                51
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58