Page 53 - Årsskrift 2014 fra Historisk Forening Værløse
P. 53
Sagen om vejforlægningen behandle- forhandlinger med DSB om minimums-
des videre i 1975-76. Den blev forelagt løsningen. Det førte til en klage fra Kurt
Statens Kommitterede for Byplansager, Bork Christensen til det kommunale til-
som mente, at kommunen burde søge sa- synsråd, som Miljøforeningen tilsluttede
gen løst efter forhandling med skovvæ- sig. Han fik dog ikke medhold. viii
senet. Det fastholdt sin betingelse, nem- Den 24. september 1977 blev S-banen
lig at stationen skulle opretholdes. DSB indviet, uden at der var foretaget noget
ville vide, om kommunen ville opfylde i tilkørselsforholdene til Hareskov Sta-
aftalen med trafikministeren om at del- tion.
tage i betalingen af stationsbyggeriet. vi
Fredningsplanudvalget for Københavns Den videre diskussion
Amt blev inddraget og kunne tiltræde Men diskussionen fortsatte. I november
planen om en forlægningmed en mindre blev der holdt borgermøde. Hareskov
ændring af indførelsen ved Fægyden og Borger- og Grundejerforening havde
overvejelser om en lysregulering ved udskudt dens oprindelige forslag om en
Skovmose Allé. vii vej langs jernbanen fra Fægyden og helt
Den 31. marts 1976 besluttede et flertal til Skovdiget ved kommunegrænsen til
på 11 medlemmer af 15 i kommunal- Gladsaxe. I stedet havde den foreslået en
bestyrelsen at gennemføre forlægnin- vej fra Fægyden op omkring stationen
gen. Det blev meddelt Miljøministeriets og ned til Gl. Hareskovvej et sted mel-
Fredningsplanudvalg, men uden at anfø- lem Lindevej og Skovmose Allé. Det
re mindretallets ønske om at der optages var et alternativ til kommunens forslag
Bus 165 skal op gennem den smalle passage mellem skovfogedhuset og dets udhus for at
komme til Hareskov station. Foto: Furesø Arkiver.
51