Page 44 - Årsskrift 2014 fra Historisk Forening Værløse
P. 44
i et fjeld. Det var en kombination af flere En god tur fra om morgenen, ud og spise
uheldige omstændigheder. En motor satte og få noget at drikke og så hjem igen næ-
ud og kørte på lav kraft over indlandsisen. ste dag kl. 16.”
Vi fløj ud til kysten og op langs kysten.
Ved Sdr. Strømfjord slår fjorden et knæk. Egons flyvninger er mangfoldige: ”Jeg
Pludselig sagde navigatøren DREJ. Pga. var ½ år i Congo som FN forbindelses-
misforståelser og dårligt vejr og fordi et officer(… ) Jeg hentede flyreservedele i
”radarscope” ikke virkede, så vi pludse- Italien og Frankrig (…) C-54 gav flest
lig en klippevæg gennem frontruden. Der oplevelser. Vi kom langt: Skandinavien,
blev drejet så hurtigt, at flyet nærmest stod Grønland, Cambodia (…) Til USA fløj
helt om på ryggen for at komme udenom. vi en gang med personel fra raketforsva-
Det kostede lige nogle bajere om aftenen. ret for Nike- og Hawkraketter. Mens de
Den slags bliver ikke lagt på køl. Det var øvede sig i Texas, ventede vi i luksus i en
så noget, der blev snakket om - at vi havde uge ved swimmingpoolen og var på tur til
lavet noget lort. Men det var ikke så godt Mexico og New Mexico.
det der.” Vi havde transportflyvninger til Grøn-
”Sammenholdet var godt,” siger han: land og England, som vi fløj til via den
”Mellem besætningsmedlemmer var det skotske flyvebase, Lossiemouth. Vi fløj
hyggeligst og med det bedste sammenhold nødforsyninger efter naturkatastrofer for
at flyve med Catalinaen, men med miljø Røde Kors til Cambodia og Skopje i Ma-
og behagelighed var det den ringeste. Da kedonien. Var så et par dage derude (…)
de andre fly efterhånden afløste Catalina- Engang knækkede en bolt til en stjerne-
en, blev sammenholdet også godt. Det er motor i Cambodia. Vi meldte det først, da
de lange udstationeringer på Grønland, vi var i luften og fløj så til Bangkok på
der betyder, at man lærer hinanden bedre 3 motorer. ”Vi skal ind og have en øl!”
at kende. Senere blev det også godt med sagde førstepiloten. Vi fik hjælp af SAS i
C-54 og Gulfstream.” Bangkok. SAS sagde, at de ville ikke have
taget notits af en knækket tap: ”Vi smider
Flyture og udstationeringer til andre den ud i græsset, og så flyver vi”. Kun
lande ESK721 er så punktlige.”
Danmarks tilslutning til NATO og FN og
samarbejdet med Røde Kors medførte en Lidt tilpasning krævede situationen af
del transport mellem Værløse, NATO- og til, som da Lau i 1956 under den un-
stationer og til steder, hvor FN og Røde garske opstand skulle flyve politiske for-
Kors opererer. handlere til Budapest. Besætningen fik
ikke lov til at forlade den internationale
En luksustur kalder Torben J. denne: lufthavn med deres distinktioner. Da de
”Tour de Lux: Ned i Europa fx til Luxem- ikke havde andet tøj med end de unifor-
burgs NATO-reservedelslager. Ud den mer, de havde på, endte det med, at de
ene dag og hjem den næste dag. En fast måtte klippe distinktionerne af unifor-
tur til NATO og Bruxelles. Her kunne du merne, før de lov til at passere vagten.
også få familien med, hvis der var plads.
42