Page 39 - Årsskrift 2014 fra Historisk Forening Værløse
P. 39

sen, og så er det fristende at fortsætte med men to piloter og en mekaniker var også
          at uddanne sig. Finn måtte fortsætte, fordi med på en rundflyvning, der foregik et par
          han som hundefører ikke kunne aflevere gange om ugen med ”Icetrain”, en rute, der
          sin hund, bagefter fik han en ny hund, og fik sit navn under isvintrene, hvor sunde
          sådan fortsatte det igennem hele konsta- og bælter var tilfrosset, og hvor forsynin-
          belperioden, til han begyndte på sergent- ger og materiel ikke kunne sejles mellem
          skolen.  Herefter  var  hans  situation  lige- landsdelene. Ruten var Værløse, Aalborg,
          som de andres.                          Karup  og  Skrydstrup.  Med  ”Shuttle-
                                                  train” fløj de til Karup og retur primært
          ”Uddannelsen  var  alsidig,”  fortæller med passagerer to gange dagligt mandag,
          Egon: ”Engang sidst i 1960erne skulle vi fredag  og  senere  også  onsdag.  Længere
          mellemlande  i  Frankfurt.  Vi  havde  pro- flyvninger til Grønland, Færøerne eller til
          blemer med et instrument. Vi kunne ikke udlandet havde større besætninger. Efter
          lande på US basen, som vi plejede, hvor flyvninger skulle der afspadseres. Det gav
          amerikanerne altid var meget hjælpsom- skæve fridage.
          me. Hos tyskerne var det meget anderle-
          des. Ingen hjalp, og jeg måtte gøre al ar- ”En  arbejdsdag  begyndte  og  sluttede
          bejdet selv. En tysker spurgte mig: ”Hvad på  mærkelige  tidspunkter,”  finder  Mo-
          er du?” Jeg forklarede, at jeg var tekniker gens frem af erindringen. ”Det kunne fx
          og maskinist, og at jeg reparerede instru- være fra kl. 7.36 til 16.18. Der skulle ikke
          mentfejl.”                              stemples ind og ud, men tiderne blev over-
                                                  holdt. Der var en frokostpause og en kaf-
          Igennem tiden har længden af den peri- fepause. En hangarofficer mente, at kaf-
          ode, hvor man kunne regne med ansæt- fepausen blev lovligt lang og installerede
          telse  i  Flyvevåbnet,  været  ændret  flere en ringeklokke. Da var det helt sikkert, at
          gange.  Imens  der  var  en  ophobning  af tiden ikke blev overholdt,” siger han og
          teknikere i 1960erne, kunne de kun regne griner. ”Arbejdet foregik de første to år i
          med ansættelse, til de var 35 år. Senere hangar nr. 7. Den var stor, og der kunne
          blev dette forlænget til 45 år. Var en ansat være flere fly, som skulle igennem større
          i Flyvevåbnet nået så langt, kunne han få opgaver. Efter 100 timers flyvetid skulle
          en langtidskontrakt og søge om at blive et fly igennem et stort eftersyn. Siden ar-
          tjenestemand for at fortsætte tjenesten til bejdede vi i hangar nr. 72, hvor der kun
          pensionsalderen som 52-årig eller som se- var plads til et fly, der skulle igennem et
          nere fastsat – 60-årig.                 tjek. Uniformen var brunlige flyverdrag-
                                                  ter. Der var en varm vinterdragt og en kø-
          Arbejdsdage, arbejdsforhold og miljø    ligere til om sommeren. Vi fik lønnen i en
          Det  var  meget  svært  for  informanterne brun papirspose.”
          at beskrive en hverdag i et så varieret ar-
          bejdsliv, hvor alle dage var forskellige, og Egon  husker:  ”ESK721  arbejdsområdet
                                                                        2
          hvor  opgaverne  skiftede  gennem  årene. lå syd for Hjortøgaard. Vores fly stod al-
          Mest almindeligt var det, at teknikere ar- tid udendørs. Vi havde ikke hangarplad-
          bejdede i hangaren, når de var i Værløse, ser nok. Her fløj vi fra. Jeg havde en over-



                                                37
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44