Page 38 - Årsskrift 2014 fra Historisk Forening Værløse
P. 38

Perioden som konstabelelev var 12 måne-
                                                  der, herefter blev man konstabel, og med
                                                  en 5-årig kontrakt fik man sit svendebrev.
                                                  I slutningen af en læreperiode kunne man
                                                  risikere  at  blive  udsat  for  lidt  af  hvert.
                                                  For  at  blive  flytelegrafist  skulle  to  trin
                 Mærker båret i eskadrillen.      til hhv. 1. og 2. klasses telegrafist certifi-
          Mærket tv. bibeholdt indtil 1967, hvor det  kat overstås. Vagn måtte til Århus for at
          blev erstattet med skjoldet th.         få  sin  eksamen  som  flytelegrafist.  Efter
                                                  endt  skolegang  skulle  han  med  sit  hold
          så nemt har kunnet rekruttere sine medar-
                                                  fra skolen i maj 1970 komme på en særlig
          bejdere. Men udsigten til at kunne komme
                                                  prøve:”Vi skulle flyve en rundtur op langs
          til Flyvevåbnet, at komme ud at flyve og  Sjællands  vestkyst,  derpå  fløj  vi  videre
          rejse og måske endda få en uddannelse,  mod øst til Kronborg, hvor vi adskillige
          var tillokkende.                        gange kredsede rundt om Kronborg. Det
          Hvilken  tjeneste,  der  var  at  foretrække,  var min værste flyvetur. Jeg brækkede mig
          var forskellig. Det var populært at blive  i stride strømme. Der var lufthuller og så
          sendt til USA og blive uddannet som pi-  de mange rundture! Når det var mig, der
          lot, men der var ventetid, eller kravene til  blev  kaldt  til  flytelegrafistsædet,  måtte
          at blive optaget var for vanskelige. Også  jeg spytte ud og klare opgaven. Derefter
          teknikeruddannelsen  var  attraktiv:  ”Det  brækkede jeg mig igen og igen.  Jeg tror,
          lugtede jo lidt af fugl” siger Torben J. I  at de havde arrangeret denne tur for at
          1960erne blev der uddannet to hold årligt,  se, om vi var hårde nok. Siden har jeg kun
          så der var ikke ventetid. Der kunne dog  brækket mig én gang.”
          også være andre grunde til, at ens retning  Eller som Egon oplevede det. Pga. for lidt
          i  uddannelse  blev  aktuel,  fx  hvis  man  kapacitet  hjemme  i  1950-60erne  skulle
          havde specielle forudsætninger, eller hvis  store  eftersyn  foregå  hos  Sabena  i  Lu-
          man måtte nøjes med sin 2. prioritet.   xemburg. De var af 14 dages varighed. En
                                                  gang, da eftersynet var slut, bad en grup-
          Efter  3  måneders  rekrutperiode  påbe-  petekniker  ham  om  at  klare  prøveflyv-
          gyndtes  videreuddannelse.  Som  rekrut  ningen med to piloter, selv om han ikke
          boede man i Jonstruplejren ved Flyvesta-  var helt flytekniker endnu og aldrig havde
          tion Værløse. Den tid skulle blot overstås,  lavet en prøveflyvning før. Det oplevede
          mente  Mogens:”Det  var  et  helvede  at  han som en lidt faretruende erfaring:
          være konstabelelev og kravle rundt i mud-  ”Blandt andet stopper man én motor ad
          der. Vi blev kaldt ænder… I lejren gik vi  gangen i luften og øger farten for at sik-
          nogle gange vagt et par timer ad gangen.  re, at propellerne på den motor står helt
          Det kunne være almindelig rundering på  stille. Men det gik godt. Jeg slap levende
          området eller ved indgangen til Jonstrup-  fra det!”
          lejren.  Især  vagten  fra  kl.  02  til  04  var
          upopulær.”                              Hver gang, Forsvaret tilbyder en uddan-
          ”Disciplinen var høj,” siger Vagn: ”Der
                                                  nelse, medfører det, at man tegner kontrakt
          var kæft trit og retning, kontrol af ører og
                                                  for en periode i forsvaret efter uddannel-
          negle, og vi blev hundset noget rundt.”

                                                36
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43