Page 38 - Årsskrift 2014 fra Historisk Forening Værløse
P. 38
Perioden som konstabelelev var 12 måne-
der, herefter blev man konstabel, og med
en 5-årig kontrakt fik man sit svendebrev.
I slutningen af en læreperiode kunne man
risikere at blive udsat for lidt af hvert.
For at blive flytelegrafist skulle to trin
Mærker båret i eskadrillen. til hhv. 1. og 2. klasses telegrafist certifi-
Mærket tv. bibeholdt indtil 1967, hvor det kat overstås. Vagn måtte til Århus for at
blev erstattet med skjoldet th. få sin eksamen som flytelegrafist. Efter
endt skolegang skulle han med sit hold
så nemt har kunnet rekruttere sine medar-
fra skolen i maj 1970 komme på en særlig
bejdere. Men udsigten til at kunne komme
prøve:”Vi skulle flyve en rundtur op langs
til Flyvevåbnet, at komme ud at flyve og Sjællands vestkyst, derpå fløj vi videre
rejse og måske endda få en uddannelse, mod øst til Kronborg, hvor vi adskillige
var tillokkende. gange kredsede rundt om Kronborg. Det
Hvilken tjeneste, der var at foretrække, var min værste flyvetur. Jeg brækkede mig
var forskellig. Det var populært at blive i stride strømme. Der var lufthuller og så
sendt til USA og blive uddannet som pi- de mange rundture! Når det var mig, der
lot, men der var ventetid, eller kravene til blev kaldt til flytelegrafistsædet, måtte
at blive optaget var for vanskelige. Også jeg spytte ud og klare opgaven. Derefter
teknikeruddannelsen var attraktiv: ”Det brækkede jeg mig igen og igen. Jeg tror,
lugtede jo lidt af fugl” siger Torben J. I at de havde arrangeret denne tur for at
1960erne blev der uddannet to hold årligt, se, om vi var hårde nok. Siden har jeg kun
så der var ikke ventetid. Der kunne dog brækket mig én gang.”
også være andre grunde til, at ens retning Eller som Egon oplevede det. Pga. for lidt
i uddannelse blev aktuel, fx hvis man kapacitet hjemme i 1950-60erne skulle
havde specielle forudsætninger, eller hvis store eftersyn foregå hos Sabena i Lu-
man måtte nøjes med sin 2. prioritet. xemburg. De var af 14 dages varighed. En
gang, da eftersynet var slut, bad en grup-
Efter 3 måneders rekrutperiode påbe- petekniker ham om at klare prøveflyv-
gyndtes videreuddannelse. Som rekrut ningen med to piloter, selv om han ikke
boede man i Jonstruplejren ved Flyvesta- var helt flytekniker endnu og aldrig havde
tion Værløse. Den tid skulle blot overstås, lavet en prøveflyvning før. Det oplevede
mente Mogens:”Det var et helvede at han som en lidt faretruende erfaring:
være konstabelelev og kravle rundt i mud- ”Blandt andet stopper man én motor ad
der. Vi blev kaldt ænder… I lejren gik vi gangen i luften og øger farten for at sik-
nogle gange vagt et par timer ad gangen. re, at propellerne på den motor står helt
Det kunne være almindelig rundering på stille. Men det gik godt. Jeg slap levende
området eller ved indgangen til Jonstrup- fra det!”
lejren. Især vagten fra kl. 02 til 04 var
upopulær.” Hver gang, Forsvaret tilbyder en uddan-
”Disciplinen var høj,” siger Vagn: ”Der
nelse, medfører det, at man tegner kontrakt
var kæft trit og retning, kontrol af ører og
for en periode i forsvaret efter uddannel-
negle, og vi blev hundset noget rundt.”
36