Page 37 - Årsskrift 2014 fra Historisk Forening Værløse
P. 37
Flyvestation Værløse.
En arbejdsplads for Trans-
porteskadrille 721
Af Annette Winkel
Flyvestation Værløses historie har været fortalt i bøger og årsskrifter, men hvordan
var det at være ansat i flyvevåbnet og at have flyvestationen som arbejdsplads og
som base?
I denne artikel vil 9 tidligere militært ansatte ved flyvestationen fortælle om erin-
dringerne fra deres arbejdsplads og deres oplevelser igennem årene. 7 var direkte
tilknyttet transporteskadrille 721, og 2 arbejdede i andre tjenester, som havde nær
tilknytning til eskadrillen. Den belyste periode strækker sig over 50 år fra midten af
1950erne til Flyvestation Værløses lukning i 2008, hvor informanterne har arbejdet
i kortere eller længere perioder.
Informanter: Flymekanikere/teknikere Mogens O. Nielsen, Egon Petersen, og Tor-
ben Jensen, flytelegrafist Vagn Aaling, pilot Birche Meier Lauritsen (Lau), naviga-
tør Søren Raalund, telegrafist Torben Rottbøll Koed, Arne Rasmussen, Fototjene-
sten og Finn Sølvbjerg-Hansen, Bevogtningstjenesten.
Eskadrille 721 (ESK721) Gennem årene benyttedes forskellige fly-
I 1956 flyttede ESK721 fra Flyvestation typer fra amfibiefly til propelfly og jet-
København i Kastrup Lufthavn til Flyve- drevne fly. 1
station Værløse. Herfra bestod Eskadril- Opgavernes mangfoldighed udtrykkes i
lens opgaver i at transportere personer, eskadrillens motto:
gods, forsyninger, reservedele og post UBICUM- QUE QUANDOCUMQUE,
for Flyvevåbnet både i Danmark, Grøn- (Hvorsomhelst - Nårsomhelst)
land og udlandet. ESK721 dækkede også
transportopgaver for Røde Kors og FN Personalet, valg af karriere
samt flyvninger for Kongehuset, ministe- Det er først og fremmest den almindelige
rier og andre VIP- personer. værnepligt, der har medført, at militæret
Consolidated PBY-6A Catalina.
Foto: Danmarks flymuseum.
35