Page 235 - FuresøHistorien, bind 1
P. 235

JOBNAME: 2. udgave 2013 − 1.k PAGE: 76 SESS: 40 OUTPUT: Tue Oct 8 14:22:12 2013
    /first/Vaerloese_Historiske_Forening/ODT2/161118_Furesoehistorien_2−sp/kap_03




























                        Figur 64. Fra Manessemanuskriptet med de tyske minnesangeres værker fra ca. 1320 – riddertidens kulmination. I
                        midten forsiden til Rumelants viser – herunder Erik Klippings enkes anklage mod de dømte Hvider. Wikipedia.
                        menighederne også kunne opleve i Farum og  1329 121 . Det skal forestille at være Danmarks
                        Værløse kirker.                       Klagesang, men digtet kom antageligt fra en
                           Ingen har udtrykt den menige Furesø-bor-  munk i Ribe, der drømte sig tilbage til det, alle
                        gers tanker og meninger på den tid – eller de  så som Valdemarernes storhedstid:
                        danske bønders mening i al almindelighed.
                        Selv når historikerne taler om bondeoprør, vi-  Suk med skælv, lad sorg dig hærge,
                        ser de sig at være ledet af lavadelsmænd. Her  Danmark, kummerfuld i hu,
                        overladeslæserentilsinegenfantasi.Detnær-  thi du har ej trofast værge,
                        meste vi kommer til en konkret kilde er den tid-  og dit mod dig svigter nu.
                        ligere citerede folkevise efter slaget ved Lena  Gævest æt du været har,
                        – og den var nedskrevet 300 år efter. I det hele  vidt du ry for manddom bar,
                        taget er folkeviserne nok det nærmeste, vi kan  sejr du tog,
                        komme,menfolkeviserneerettidsbilledened-  ned du slog
                        skrevet af adelige (oftest fruer) til ligesindede i  verden om
                        1500-tallet.                             enhver, som kom,
                           De handler først og fremmest om kjærlig-  ned i støvet for din fod.
                        hed, fristelser, ædle riddere og væne møer
                        – riddertidens svundne idealer for det »bedre  Om ikke andet fik de to kirkens mænd – han og
                        selskab«. Dermed ikke sagt, at de ikke skyld-  Saxo–eftertrykkeligtafkræftetpåstandenom,
                        tes langt ældre forlæg, og at der ikke havde ek-  at nationalisme var et produkt af romantikken i
                        sisteretsådannedansevisergennemhelemid-  1800-tallet.
                        delalderen. De havde antageligt udviklet sig
                        fra fortidens skjaldekvad parallelt med over-  3.2 Kirkegodsets tid
                        klassens »minnesang«, hvoraf vi kender tre vi-                       122
                                                              3.2.1 Kongemagtens genrejsning
                        ser i forbindelse med mordet på Erik Klipping,
                                                              3.2.1.1 Valdemar Atterdag,
                        som blev skrevet på plattysk af Rumelant.
                                                              Margrethe og Kalmar Unionen
                        Disse tyske minnesange er overleveret med
                        noder fra begyndelsen af 1300-tallet.  Når Danmark pludselig stod uden konge skyld-
                           I stedet kan vi som afslutning på skildrin-  tes det, at kongemagtens gods var »på tvangs-
                        gen af højmiddelalderen på dens bølgetop og  auktion«. Problemet var egentlig ikke stor-
                        dal citere første strofe fra et latinsk digt fra  mændenes og bøndernes økonomi, men også

                                                                                             235
   230   231   232   233   234   235   236   237   238   239   240