Page 234 - FuresøHistorien, bind 1
P. 234

JOBNAME: 2. udgave 2013 − 1.k PAGE: 75 SESS: 40 OUTPUT: Tue Oct 8 14:22:12 2013
    /first/Vaerloese_Historiske_Forening/ODT2/161118_Furesoehistorien_2−sp/kap_03













































                        Figur 63. Sild og grød i barselssengen – Brönnestad 1425. Foto: TRB.

                        brud. Bartskærere havde man også i felten,  hedenske julefest. Megen overtro levede vi-
                        men ellers tog klostrene sig af en del af syge-  dere, og kvinder blev brændt som hekse.
                        plejen og de lægende urter – og hvis man tviv-  Kristne skribenter, kirkekunsten og den
                        lede på den store nåde, kunne man for en sik-  gregorianske kirkesang med rødder i 500-tal-
                        kerheds skyld henvende sig til dem, der stadig  let måtte naturligvis dominere middelalderens
                        kunne runer og gamle husråd.          kunst, når hele befolkningens tankegang var
                                                              præget af religionen og oplevelsen af kirkerne,
                                                              som bevidst var opbygget for at imponere.
                        3.1.8.4 Kultur og meningsdannelse     Som bygmestrenes kunnen udviklede sig, ser
                        Kirken var middelalderens store kulturbærer  man den tunge romanske rundbuestil give
                        – og kirken var international. Dens livssyn kom  plads for de spidse gotiske buer. På de nordi-
                        til at præge middelalderens mennesker, selv  skerunestenserman,hvordankirkenoptogde
                        om de ofte syndede imod kirkens regler. En del  gamle stilarter i kunsten, som efterhånden
                        af tidens kunst kom til at skildre netop den  blev blandet med elementer udefra. Den folke-
                        konflikt – bl.a. kalkmalerierne.      lige kunst er for det meste gået til grunde, men
                           Folkelige traditioner ændrede sig ikke fra  til gengæld har kirken dokumenteret en del af
                        denenedagtildenanden,selvomkongenblev  dagliglivet i sine kalkmalerier – en af vore stør-
                        døbt, men kirken og den gamle germanske re-  ste kulturskatte. Et par yderst beskedne frag-
                        ligion havde tilpasset sig hinanden. Remini-  menter er bevaret i Furesø, men de kendte
                        scenser kunne derfor leve videre i de folkelige  kalkmalerier i nabokirken i Måløv antages at
                        traditioner som kristne – fx. dele af den gamle  være repræsentanter for en af de stilarter, som

                        234
   229   230   231   232   233   234   235   236   237   238   239