Page 229 - FuresøHistorien, bind 1
P. 229

JOBNAME: 2. udgave 2013 − 1.k PAGE: 70 SESS: 40 OUTPUT: Tue Oct 8 14:22:12 2013
    /first/Vaerloese_Historiske_Forening/ODT2/161118_Furesoehistorien_2−sp/kap_03











                         Figur 56. Frilandsmuseets Pebringegård fra
                         Stevns har været et vigtigt studieobjekt. De
                          synlige bygninger er en lerklinet bindings-
                          værksgård fra 1700-tallet, men en udgrav-
                            ning viste også en middelaldergård fra
                         1200-1500-tallet, hvis grundplan har været
                                 meget omdiskuteret. Foto: TRB.












                        terhånden efterlignedes i stormændenes  lavning og gav samtidig varme og lys – sidst-
                        gårde, da de middelalderlige borge ofte var  nævnte suppleret med olielamper og vokslys.
                        særdeles ukomfortable. I byerne byggede de  Røgen gik op gennem en lyre i tagryggen, hvis
                        velhavende desuden af tegl. Vinduesglas var  der ikke var for meget træk, som spredte svi-
                        kendt i begyndelsen af middelalderen, men  dende røg i øjnene på alle. Vinduerne var små
                        først i 1400-tallet blev det almindeligt i de vel-  glughuller. I middelalderens anden halvdel ser
                        havendes boliger – ellers lukkede man med  man på landet en let moderniseret rumindde-
                        skodder.                              ling med stue, køkken / bryggers og måske en
                           I beboelseshuset var indretningen centre-  gæstestue og et opbevaringsrum (herberg).
                        ret om ildstedet i midten. Det brugtes til mad-  Møblerne var fortrinsvis faste bænke langs






























                        Figur 57. Kun meget få steder kender man ruminddelingen i middelalderens gårde. Her er en undtagelse fra Tårnby,
                        hvor huset havde 4 rum. Foto: Svart Kristiansen.

                                                                                             229
   224   225   226   227   228   229   230   231   232   233   234