Page 203 - FuresøHistorien, bind 1
P. 203

JOBNAME: 2. udgave 2013 − 1.k PAGE: 44 SESS: 40 OUTPUT: Tue Oct 8 14:10:49 2013
    /first/Vaerloese_Historiske_Forening/ODT2/161118_Furesoehistorien_2−sp/kap_03











                                                              retshistorikeren Ole Fenger var der ikke tale
                                                              om et demokratisk styre i vor forstand 77  – ind-
                                                              flydelsen afhang bl.a. af den økonomiske for-
                                                              måen. Der er ingen tvivl om, at de fleste lø-
                                                              bende problemer er blevet løst af landsbyens
                                                              bryder, fæstere og selvejere i et gadestævne
                                                              uden indblanding udefra. Men at ejerne ikke
                                                              skulle have blandet sig ved strukturelle pro-
                                                              blemer og misligholdelse af landsbyen eller
                                                              have stillet krav, når afgifterne ikke blev erlagt
                                                              på en for dem tilfredsstillende vis, er nok for
                        Figur 36. Romantisk rekonstruktion af fortidens byting  meget forlangt. Den kloge godsejer har utvivl-
                        (Rørvig). Foto: IB.                   somt respekteret dygtige fæstere, men i sidste
                                                              ende har det været et spørgsmål om udbud og
                        styret af herremændene og deres bryder (foge-  efterspørgsel af arbejdskraft og fæsteaftalens
                        der) som et led i bøndernes indgåelse af fæste-  længde – hvilket udviklingen efter 1340 da
                        aftaler – frygten for krigstjeneste kan have væ-  også viser. Særligt broget kan det være blevet,
                        ret incitamentet. De få tilbageværende selv-  når der var flere større ejere i en landsby, som
                        ejere kan have fået armen vredet om af herre-  var uenige om mål og metoder. Vi skal se et
                        mandens krigskarle eller være blevet placeret i  muligt eksempel herpå i Lille Værløse i afsnit
                        torper, hvis de ikke selv så en fordel i den nye  3.1.7.2.
                        struktur – en metode, som kirken næppe
                        kunne benytte.
                                                              3.1.7 De enkelte lokale landsbyer
                           Dette er naturligvis en hypotese ud af flere
                                                              3.1.7.1 Middelalderens jordebøger
                        mulige. Den landskabslovgivning, vi kender,
                        afspejler ledingsordningen i den senere Valde-  Den først kendte danske jordebog, en slags
                        marstid, hvor herremændene havde skattefri-  jordregnskab, er Valdemar Sejrs jordebog over
                        hed, »idet de vovede deres hals for kongens og  kongens gods, som imidlertid ikke giver nogen
                        forlandetsfred«.Hvordanledingoglandeværn  information om Furesøområdet – udover nogle
                        var organiseret i tidlig middelalder – herunder  samlede tal for plove inden for de enkelte her-
                        byrdefordelingen mellem aristokrati, selvejere  reder. De nærmeste krongods i 1231 lå i Slan-
                                               76
                        og fæstere – ved vi reelt ikke . Det vil derfor  gerup og Smørumlille, og der nævnes også en
                        heller ikke give mening her at forsøge en nø-  mølle i Lyngby.
                        jere beskrivelse af en overgangspraksis for  Først med Roskildebispens Jordebog,
                        bøndergodset til stormændene. I øvrigt stand-  1370, får vi nogle værdifulde oplysninger om
                        sede man ledingspligten for at bibeholde et  de lokale gårde. Ifølge Roskildekannikken
                        sædvanebestemt grundlag for skatteudskriv-  Morten Pedersøn eksisterede der i 1500-tallet
                        ning baseret på jord.                 tre jordebøger over Roskildebispens gods,
                           Ihvorhøjgradfæsterneharhaftfrihedtilat  men kun en af de seneste er bevaret og ligger i
                        styre selve fællesskabet i middelalderen, ved  dag i Stockholm som Roskildebispens Jorde-
                        vi intet om.Trods drømmen om den frie danske  bog. Den er påbegyndt i 1370 og skrevet i lø-
                        bonde må man nok realistisk erkende, at tilret-  bet af det næste årti af flere skrivere – dvs. ef-
                        telæggelsen af det nye fællesskab har været  ter den første bølge af den Sorte Død. Senere
                        afhængig af ejerskabsstrukturen i byen. Ifølge  er der tilføjet yderligere noter. En del af mate-

                                                                                             203
   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208