Page 21 - Årsskrift 2006 fra Historisk Forening Værløse
P. 21

at gå i opfyldelse.                      mere økonomiske end damp. Det kom-
                                                              munale  selskab  anskaffede  derfor  fire
                     Trækkraften                              diesellokomotiver  bygget  af  B&W.  I
                     Den nyåbnede Slangerupbane fik ikke  1930 leveredes de to første og mindste.
                     megen glæde af fire nye lokomotiver,  De viste sig både driftsikre og økono-
                     der  byggedes  af  den  belgiske  fabrik  miske,  og  de  kørte  videre,  da  DSB
                     Cockerill  i  1905.  De  viste  sig  alt  for  overtog banen i  1948. I 1958 blev de
                     små til den store skovturstrafik, og til  solgt  til  Det  Danske  Stålvalseværk,
                     de store mængder grus til DSB’s bane-    hvor det ene i stærkt ombygget tilstand
                     gårdsbyggeri.  Maskinerne  blev  derfor  rangerede indtil omkring 1970. I 1932
                     solgt til DSB med store tab allerede i  leverede B&W de andre to dieselloko-
                     1909.                                    motiver. De var noget kraftigere, og de
                     Mere glæde fik banen af to lokomoti-
                     ver, der blev købt brugt af statsbanerne
                     ved åbningen. De to maskiner var kon-
                     strueret til letbyggede sidebaner i Jyl-
                     land,  hvor  de  havde  kørt  siden  1883.
                     De  to  små  lokomotiver  blev  brugt  til
                     rangering  og  i  mindre  grad  til  stræk-
                     ningskørsel.  Den  ene  af  de  slidstærke
                     maskiner blev udrangeret i 1937. Den
                     anden  overlevede  1930’ernes  ophug-
                     ning  af  damplokomotiver,  og  under    Det ene af Slangerupbanens gamle loko-
                     anden  verdenskrigs  mangel  på  diesel-  motiver  fra  1883  var  i  drift  helt  indtil
                     olie var der hårdt brug for alle overle-  1948
                     vende eksemplarer. I 1948 kom den 65
                     år gamle maskine tilbage til DSB, som  kørte som godstogslokomotiver videre
                     imidlertid  straks  sendte  den  på  muse-  for DSB indtil 1957, hvor de blev op-
                     um. I dag kan den opleves på Jernba-     hugget.
                     nemuseet i Odense.                       Med DSB’s overtagelse af Slangerup-
                     Som  erstatning  for  de  fire  første  ma-  banen i  1948 var det  i  første omgang
                     skiner  købte  Slangerupbanen  fire  nye  ikke  slut  med  damplokomotiverne.
                     og  større  Lokomotiver  i  1907-09  fra  Tværtimod;  efterkrigstidens  materiel-
                     fabrikken  Henschel  &  Sohn  i  Tysk-   mangel  var  alvorlig,  og  bygningen  af
                     land.  De  nye  maskiner  var  stærkere  dieselmotorvogne  gik  langsomt.  Der-
                     end de første, og de passede bedre til  for måtte DSB indsætte damplokomo-
                     banens  behov.  Indtil  dieselmateriel  tiver,  der  var  op  imod  60  år  gamle.
                     blev indsat i 1930’erne, var de Slange-  Først  i  begyndelsen  af  1950’erne  fik
                     rupbanens  rygrad.  I  1934,  da  banens  DSB  dieseltrækkraft  til  rådighed,  og
                     fire diesellokomotiver var leveret, blev  etatens   sidebane-standardtrækkraft,
                     to  af  damplokomotiverne  ophugget.  MO-motorvognene,  med  tilhørende
                     De  to  andre  blev  overtaget  af  DSB  i  nyere  vogne  og  styrevogne  overtog
                     1948 og udrangeret i 1950 og 1952.       trafikken.  MO-vognene  var  passager-
                     Når  togene  i  1930’erne,  hvor  Slange-  vogne med indbygget motor og fører-
                     rupbanen fik sine syv trinbrætter, skul-  rum. Hver MO-vogn kunne trække op
                     le standse oftere og samtidig være bil-  til  to  yderligere  passagervogne.  DSB
                     ligere  i  drift,  var  diesellokomotiver  fik  sine  første  MO’ere  leveret  midt  i

                                                           19
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26