Page 16 - Årsskrift 2006 fra Historisk Forening Værløse
P. 16

Nej, må jeg så be’   om den gamle ”Slangerupper”
                                          - På Sporet af Slangerupbanen

                                                                           Af Christian Ringskou

                     19. april 2006 var det 100 år siden, det festsmykkede indvielsestog kørte den før-
                     ste tur i regn, sne og hagl fra Nørrebro over Lille Værløse til Slangerup. Den
                     runde fødselsdag blev fejret på Værløse Museum med udstillingen ”På sporet af
                     Slangerupbanen”, og i den forbindelse blev der indsamlet en hel del viden om
                     den gamle banes brogede historie. På de følgende sider fortæller stud. mag. art.
                     Christian Ringskou, der  forestod  udstillingen som et  eksamensprojekt  ved Kø-
                     benhavns Universitet, om lorteekspressen, der aldrig kom, om Slangerupbanen
                     som charterrejseselskab og om, hvordan Slangerupbanen i flere omgange blev
                     veteranbane, før tiltrængte moderniseringer blev gennemført.




                     ”Lorteekspressen” der aldrig kom         lukkedes,  klarede  Steenberg  ikke  fi-
                     Konsul  og  tømmerhandler  Johannes  nansieringen.
                     Steenberg  fra  Randers  havde  erfaring  Så folk i Lille Værløse måtte vente ti
                     med jernbanebyggeri i Nordjylland, og  år på deres jernbane, hvilket både var
                     i 1891 lancerede han en idé, der skulle  godt  og  skidt.  Det  betød  nemlig,  at
                     afhjælpe et  stort  og påtrængende pro-  især  Amagerbanen,  men  også  Frede-
                     blem i København: Med hovedstadens  rikssundbanen, Roskildebanen og Fre-
                     hastigt  voksende  befolkning  voksede  deriksværkbanen, blev de store aftage-
                     også mængden af lokummer, der skul-      re af Københavns latrin. Slangerupba-
                     le tømmes. Indholdet blev bragt ud af  nen og Værløse fik derimod aldrig del
                     byen  på  hestevogne,  men  Steenberg  i  de  såkaldte  ”chokoladevognes”  tra-
                     havde  en  bedre  ide.  Han  foreslog,  at  fik.  Godt  det  samme.  Lugten  ved  af-
                     man anlagde tre letbyggede, smalspo-     læsning kan man levende forestille sig,
                     rede jernbaner fra de nye brokvarterer  og på varme sommerdage kunne det gå
                     til  oplandets  landbrugsområder.  Den  helt  galt.  Indholdet  kunne  gære,  og
                     ene af banerne skulle gå fra Nørrebro
                     til  Værløse. Storbyens fækalier kunne
                     på den måde effektivt bringes ud, hvor
                     de kunne gøre gavn, og i tilgift kunne
                     københavnerne  få  friske  fødevarer
                     bragt ind. Om Steenberg ville bruge de
                     samme vogne til turene ud af byen og
                     ind til byen, melder historien intet om.
                     I 1894 opnåede Johannes Steenberg, at
                     rigsdagen  vedtog  lovhjemmel  for  de
                     tre  baner,  men  politikerne  fordyrede
                     projektet. Banerne skulle være normal-   Ib Spang Olsens tegning ”Toget” havde
                     sporede  og  indhegnede,  så  de  også   en æresplads i særudstillingen ”På spo-
                     kunne  være  effektive  til  persontrafik,   ret af Slangerupbanen”
                     og da enhver statsstøtte samtidig ude-
                                                           14
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21