Page 20 - Årsskrift 2006 fra Historisk Forening Værløse
P. 20

derniseringer af banen, der i forhold til  til videre blev placeret på ydre Nørre-
                     hovedstadsområdets  øvrige  jernbanes-   bro. At der skulle komme til at gå me-
                     trækninger  var  aldeles  forældet.  For  re  end  70  år,  før  banen  fik  elektriske
                     borgerne i Lynge på den yderste del af  tog  og  indføring  til  København,  var
                     banen  mellem  Farum  og  Slangerup  der ingen der forestillede sig dengang.
                     blev den med glæde imødesete festdag  Allerede  i  1916  blev  det  foreslået  at
                     imidlertid  til  lidt  af  et  fremtidsvarsel.  forbinde  Slangerupbanen  med  hoved-
                     Et hornorkester samt byens honoratio-    staden  via  Svanemøllen.  Der  skulle
                     res med høje hatte og forberedte festta-  imidlertid gå mange år, og mange me-
                     ler udgjorde en værdig velkomstkomi-     re eller mindre vidtløftige planer skulle
                     te på stationen. Festtoget med de fine  strande, før denne løsning blev valgt. I
                     herrer  fra  København  kørte  imidlertid  1920’erne var planer om at føre banen
                     lige  igennem,  og  ydmygelsen  blev  ind til Jarmers Plads ved Rådhusplad-
                     fuldkommen  ved,  at  en  næsepillende  sen som en ”hurtigsporvogn”, så langt
                     konduktør  på  bagperronen  troede  sig  fremme,  at  Københavns  Kommune
                     uset.                                    erhvervede grunde og planlagde linie-
                     Mens DSB fornyede og moderniserede  føring.  Samtidig  blev  der  forhandlet
                     Nørrebro-Farum,  stod  det  snart  klart,  om  dobbeltspor  og  elektrificering  til
                     at  Farum-Slangerup prioriteredes lavt.  Hareskov, så det nye elektriske materi-
                     DSB indsatte etatens ældste og svage-    el kunne køre på dele af den bestående
                     ste benzinmotorvogne fra 1925, og det  strækning. Både i 1930, 1942 og 1960
                     meste af trafikken blev afviklet af to af  var disse planer meget  tæt  på realise-
                     privatbanens nedslidte diesellokomoti-   ring.  Desuden  var  et  mere  ambitiøst
                     ver  fra  1930  og  af  vogne  fra  1906.  projekt på dagsordenen både før anden

                     Sporudskiftning kom aldrig på tale, og  verdenskrig  og  i  1955-57. Visionære
                     man  måtte  i  1948  sætte  hastigheden  kræfter  ønskede  en  tunnelbane,  der
                     helt ned til 40 km/t. De investeringer,  skulle  forbinde  Slangerupbanens  og
                     som  var  nødvendige  for  fortsat  drift,  Amagerbanens endestationer.
                     ville være helt umulige at forrente, og i  Under festlighederne ved DSB’s over-
                     1954 var det slut. Det sidste tog mel-   tagelse  af  banens  drift  i  1948  lovede
                     lem Farum og Slangerup kørte 22. maj.  trafikministeren endnu en gang elektri-
                                                              ficering af Slangerupbanen, men først i
                     Længe ventede forbedringer               1961  blev  en  lov  om  banens  ombyg-
                     I 1903 opnåede aktieselskabet Slange-    ning  til  S-togsdrift  vedtaget.  Hermed
                     rupbanen eneretsbevilling på anlæg af    var den hårde prøvelse af de rejsendes
                     en jernbane fra Nørrebro til Slangerup.   tålmodighed  imidlertid  langt  fra  slut.
                     Allerede  på  dette  tidspunkt  var  elek-  Ombygningen tog kun langsomt fart i
                     trisk drift på tale, idet man i bevillin-  løbet  af  1960’erne.  Først  i  1976  blev
                     gen kan læse om Befordring af Perso-     den  gamle  endestation  på  Nørrebro
                     ner og Gods ved Hjælp af Damp- eller     lukket, og toget kørte i stedet til Sva-
                     elektriske  Lokomotiver.  Samtidig  stod   nemøllen.  Året  efter,  24.  september
                     det klart fra starten, at når Københavns   1977,  åbnede  endelig  den  S-togslinie
                     nuværende  banegårdssystem  med  Ho-     med forbindelse til Hovedbanegården,
                     vedbanegården  og  forbindelsen  over    beboerne  i  Værløse  og  omegn  havde
                     Nørreport  til  Østerport  blev  færdig,   savnet i årtier. Der skulle således gå 71
                     ville  det  blive  nødvendigt  at  ændre   år fra banen åbnede, til eneretsbevillin-
                     Slangerupbanens endestation, der ind-    gens profeti om elektrisk drift kom til
                                                           18
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25