Page 22 - Årsskrift 2006 fra Historisk Forening Værløse
P. 22

Også DSB’s MO-vogne kom til at stå
                                                              for hygge og intimitet. Med den gamle
                                                              bane  var  der  lutter  kendte  ansigter.
                                                              Man hilste på hinanden, og personalet
                                                              vidste, hvem der skulle  med, så toget
                                                              ventede  på  passagerne.  Sådan  var  det
                                                              ikke  med  det  moderne,  anonyme  og
                      Diesellokomotiverne M3 og M4 fra 1934   effektive S-tog.
                      så majestætiske ud, men faktisk havde de   Da  MO-toget  for  sidste  gang  kørte
                      kun 300 hestekræfter                    mod den gamle endestation på Nørre-
                                                              bro  i  1976,  havde  DSB  i  den  festlige
                     1930’erne,  så  de  var  ikke  nogen  ny   anledning smykket det med flag. Toget
                     konstruktion  i  1952,  men  de  var  dog   nåede imidlertid kun til skoven syd for
                     væsentligt  mere  moderne  end  de       Farum, før det blev standset af jernba-
                     damplokomotiver, de afløste.             neentusiaster, der smykkede det yderli-
                     Midt  i  1970’erne  kørte  MO-vognene    gere  med  en  begravelseskrans  på  den
                     endnu,  og  Hareskovbanen  var  endnu    ene puffer.
                     engang noget nær en veteranbane. Men
                     i 1977 var dieseltogenes æra forbi, og
                     Hareskovbanen  blev  endelig  opgrade-
                     ret til elektrisk S-togsstrækning.       Litteratur om Slangerupbanen:
                     Nej, må jeg så be’   om den gam-
                     le ”Slangerupper”
                     Overskriften er hentet fra et lille erin-
                     dringspapir  på  Værløse  Lokalhistori-
                     ske  Arkiv,  og  den  fortæller  om  noget
                     mærkeligt,  der  skete,  da  beboerne  i
                     forstæderne mellem Emdrup og Farum
                     efter  årtiers  ventetid  endelig  fik  mo-
                     derne S-tog i 1977. Der var selvfølge-   Det  var  en  festdag  da  S-toget  endelig
                     lig glæde over den nye bane, som blev    kom til Værløse i 1977
                     fejret  med  festtaler,  indvielsestog  og
                     særnumre  af  lokalaviserne  i  Værløse   Der  findes  ret  meget  litteratur  om
                     og Farum. Men mange kom til at tæn-      Slangerupbanen.  Her  er  noget  af  det
                     ke på, hvor hyggelig den gamle ”bane     vigtigste:
                     uden  hoved  og  hale”  var.  Glemt  var
                     alle ulemperne ved de lange rejsetider,   Landsvig, Hans-Henrik og Eva Molin:
                     de alt for små lokomotiver, de nedslid-  Slangerupbanen  Gladsaxe  Kommune,
                     te og overfyldte vogne og det ujævne     byarkivet 2006
                     spor, der havde karakteriseret privatba-
                     nen.  Og  veteraner  fra  de  overfyldte   Larsen, Helle S.: Da toget kom til Fa-
                     vogne under anden verdenskrig fortæl-    rum Farums Arkiver og Museer 1992
                     ler med vemod, hvordan passagererne
                     holdt juleafslutning. På den sidste mor-  Plum, Ole-Chr. M.  og Birger Wilcke:
                     gentur før jul hængte de et juletræ op i   Slangerupbanen  og  dens  materiel
                     en af de kolde gamle vogne.              Dansk Jernbane-klub København 1982
                                                           20
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27