Page 22 - Årsskrift 2006 fra Historisk Forening Værløse
P. 22
Også DSB’s MO-vogne kom til at stå
for hygge og intimitet. Med den gamle
bane var der lutter kendte ansigter.
Man hilste på hinanden, og personalet
vidste, hvem der skulle med, så toget
ventede på passagerne. Sådan var det
ikke med det moderne, anonyme og
Diesellokomotiverne M3 og M4 fra 1934 effektive S-tog.
så majestætiske ud, men faktisk havde de Da MO-toget for sidste gang kørte
kun 300 hestekræfter mod den gamle endestation på Nørre-
bro i 1976, havde DSB i den festlige
1930’erne, så de var ikke nogen ny anledning smykket det med flag. Toget
konstruktion i 1952, men de var dog nåede imidlertid kun til skoven syd for
væsentligt mere moderne end de Farum, før det blev standset af jernba-
damplokomotiver, de afløste. neentusiaster, der smykkede det yderli-
Midt i 1970’erne kørte MO-vognene gere med en begravelseskrans på den
endnu, og Hareskovbanen var endnu ene puffer.
engang noget nær en veteranbane. Men
i 1977 var dieseltogenes æra forbi, og
Hareskovbanen blev endelig opgrade-
ret til elektrisk S-togsstrækning. Litteratur om Slangerupbanen:
Nej, må jeg så be’ om den gam-
le ”Slangerupper”
Overskriften er hentet fra et lille erin-
dringspapir på Værløse Lokalhistori-
ske Arkiv, og den fortæller om noget
mærkeligt, der skete, da beboerne i
forstæderne mellem Emdrup og Farum
efter årtiers ventetid endelig fik mo-
derne S-tog i 1977. Der var selvfølge- Det var en festdag da S-toget endelig
lig glæde over den nye bane, som blev kom til Værløse i 1977
fejret med festtaler, indvielsestog og
særnumre af lokalaviserne i Værløse Der findes ret meget litteratur om
og Farum. Men mange kom til at tæn- Slangerupbanen. Her er noget af det
ke på, hvor hyggelig den gamle ”bane vigtigste:
uden hoved og hale” var. Glemt var
alle ulemperne ved de lange rejsetider, Landsvig, Hans-Henrik og Eva Molin:
de alt for små lokomotiver, de nedslid- Slangerupbanen Gladsaxe Kommune,
te og overfyldte vogne og det ujævne byarkivet 2006
spor, der havde karakteriseret privatba-
nen. Og veteraner fra de overfyldte Larsen, Helle S.: Da toget kom til Fa-
vogne under anden verdenskrig fortæl- rum Farums Arkiver og Museer 1992
ler med vemod, hvordan passagererne
holdt juleafslutning. På den sidste mor- Plum, Ole-Chr. M. og Birger Wilcke:
gentur før jul hængte de et juletræ op i Slangerupbanen og dens materiel
en af de kolde gamle vogne. Dansk Jernbane-klub København 1982
20