Page 19 - Årsskrift 2006 fra Historisk Forening Værløse
P. 19

baneskyld, der gjaldt indtil 1933.       baner  for  dyre  penge.  Værst  var  det
                     Slangerupbanens  formål  var  at  tjene  imidlertid, at sporene var nedslidte og
                     penge til aktionærerne, så i en situati-  vognparken  helt  utilstrækkelig  til  det
                     on,  hvor  forrentning  af  jernbaneinve-  øgede  trafikpres.  Trafikstigningen  re-
                     steringer forekom stadigt vanskeligere,  sulterede  således  i  et  akut  behov  for
                     så ledelsen ikke andre muligheder end  moderniseringer.  Noget  der  på  grund
                     at reducere udgiftsniveauet i takt med  af den generelle forsynings- og valuta-
                     de faldende indtægter. I 1929 stod det  situation  var  stort  set  umuligt  i  årene
                     imidlertid  klart,  at  jernbanedrift  på  efter 1945.
                     markedsvilkår ikke længere var en mu-
                     lighed mellem Nørrebro og Slangerup,  Fra kommunal til statslig
                     og det private selskab overlod sin ak-   Omkring Slangerupbanens 40-års jubi-
                     tiemajoritet  til  kommunerne  langs  ba-  læum  i  1946  var  den  så  nedslidt,  at
                     nen til kurs 40. Kommunerne overtog  valget  stod  mellem  statsovertagelse
                     en  bane,  hvor  både  rullende  materiel  eller nedlæggelse. Det blev det første.
                     og stationer havde været i drift i over  De  administrative  forberedelser  var
                     20 år uden modernisering og fornyelse.  overstået i foråret 1948, og 1. april det
                     Desuden  var  sporet,  der  kun  på  korte  år  var  en  festdag  på  Slangerupbanen.
                     strækninger  var  udskiftet,  allerede  på  Den dag kørte det  første DSB-tog  fra
                     dette  tidspunkt  slidt.  Det  alvorligste  Nørrebro til Slangerup under æresporte
                     var dog, at man stod overfor en vigen-   og ledsaget af orkestermusik og hurra-
                     de kundekreds, der hverken var tilfreds  råb.
                     med service- eller prisniveau.           For at statsbanedrift overhovedet skul-
                     Kommunerne  investerede:  Antallet  af  le kunne lade sig gøre, måtte der for-
                     tog  blev  udvidet  betydeligt,  billetpri-  bedringer til, så DSB gik straks i gang
                     serne  blev  sat  ned  med  25  %,  og  der  med  tiltrængte  moderniseringer.  De
                     oprettedes  syv  nye  trinbrætter,  her-  nedslidte og spinkle skinner blev ende-
                     iblandt Syvstjernen i Værløse. Investe-  lig udskiftet, og strækningens forælde-
                     ringerne  bar  frugt  i  form  af  stigende  de signalsystemer og teknik blev bragt
                     passagertal, men fra 1932 måtte kom-     i  overensstemmelse  med  statsetatens
                     munerne dække underskud på driften.      forskrifter.  Efter  mindre  end  fem  år
                                                              kunne hastigheden på Nørrebro-Farum
                     Anden verdenskrig                        således  sættes  op  fra  45  til  70  km/t,
                     På få år forandrede verdenskrigen vil-   idet  DSB  efterhånden  havde  disponi-
                     kårene for jernbanedrift  fundamentalt.   belt  dieselmateriel  til  afløsning  af  de
                     Olie- og gummimangel kom til at bety-    mindst 50 år gamle damplokomotiver,
                     de,  at  jernbanens  gamle  monopol  på   der  i  de  første  år  efter  overtagelsen
                     landtransport for en tid blev genopret-  måtte  klare  trafikken.  Privatbanens
                     tet.  I løbet af få år blev Slangerupba-  gamle  vogne,  der  for  de  flestes  ved-
                     nens  godsmængde  firedoblet,  og  per-  kommende  stammede  fra  1906,  kørte
                     sonbefordringen blev fordoblet.          videre  for  DSB.  Efterhånden  blev  de
                     Den  voldsomme  trafikstigning  var      udskiftet,  men  indtil  1956  kom  de  i
                     imidlertid en belastning for banen. De   brug på store rejsedage.
                     nye diesellokomotiver kunne ikke køre
                     uden  olie,  og  banens  tilbageværende  Slangerupbanen halveret
                     aldrende  damplokomotiver  måtte  sup-   DSB-overtagelsen  gav  anledning  til
                     pleres  med  maskiner  lejet  fra  andre  forhåbninger om gennemgribende mo-

                                                           17
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24