Page 18 - Årsskrift 2006 fra Historisk Forening Værløse
P. 18

Allerede  inden  Slangerupbanen  var  banens udgangspunkt på Nørrebro blev
                     færdiganlagt, gik ledelsen i gang med  deltagerne modtaget af et hornorkester,
                     at gøre reklame for den nye bane som  der  ledte  togets  passagerer  hele  vejen
                     turistattraktion.  Den  samlede  hoved-  til pavillon eller hotel. Og mon ikke de
                     stadspresse  inviteredes  på  prøvetur  mange gæster tænkte lige så meget på
                     midt i den smukke sommertid i 1905,  at  komme  til  bal  med  dans  og  ud-
                     og resultatet udeblev ikke. I de følgen-  skænkning som på at se på måneskin?
                     de  dage  kunne  man  læse  betagende  Turene blev i hvert fald også afviklet,
                     beretninger om de mange naturrigdom-     når det var overskyet.
                     me,  den  nye  jernbane  ville  bringe  in-  Endnu  i  1950’erne,  inden  familien
                     denfor Københavns  udflugtsrækkevid-     Danmark fik bil og søgte mod fjernere
                     de.                                      udflugtsmål,  kørte  Hareskovbanen,
                     Allerede i sommeren 1906 kørte Slan-     som  DSB  kaldte  den  tilbageværende
                     gerupbanen tusindvis af glade familier  strækning  til  Farum,  med  store  søn-
                     på opdagelse i Hareskoven. På banens
                     første  søndag  kørte  2.400  mennesker
                     med toget, og i 1912 nåede man op på
                     hele 10.000 rejsende på de bedste søn-
                     dage.  I  pinsen  samme  år  rejste  ikke
                     mindre  end  23.000  mennesker  med
                     Slangerupbanen.  Pinsen  var  Slange-
                     rupbanens store højtid. Feststemte kø-
                     benhavnere kørte med propfyldte eks-
                     tratog til Hareskov, hvor Hareskovpa-
                     villonen tog imod.
                     Slangerupbanen havde kun personvog-
                     ne nok til den almindelige hverdagsef-
                     terspørgsel, så på de store udflugtssøn-
                     dage måtte passagererne finde sig i at   I  mange  år  var  den  idylliske  Hareskov
                     blive kørt i skoven i godsvogne. Trans-  Station et af københavnernes foretrukne
                     porten i åbne vogne forsynet med bæn-    udflugtsmål
                     ke  og  overdækket  med  presenning
                     kunne nok gå an. Men når de lukkede  dagstog  til  Hareskoven,  og  privatba-
                     godsvogne kom i brug, kunne hjemtu-      nens  gamle  ekstra  billetsalgsbod
                     ren  fra  Hareskoven  uden  udluftning,  ”Hundehuset” blev stillet op foran sta-
                     med  trætte  børn,  mere  eller  mindre  tionen på Nørrebro, så man kunne til-
                     ”forfriskede”  voksne  og  med  kun  45  fredsstille efterspørgslen.
                     km/t nok være en prøvelse.
                     I alle privatbanens år kunne københav- Fra privat til kommunal
                     nerne  tage  på  udflugter,  hvor  alt  var  I  løbet  af  1920’erne  sluttede  de  gode
                     tilrettelagt  på  forhånd.  Billetten gjaldt  tider for det private selskab bag Slan-
                     både  til  togturen,  underholdning,  mad  gerupbanen. På landevejene var trafik-
                     og drikke. En af banens store succeser  ken inde i en rivende udvikling, og ba-
                     som  ”charterrejseselskab”  var  de  så-  nen  havde  ikke  noget  modtræk  mod
                     kaldte  ”Måneskinsture”  til  Hareskov-  personbiler, lastbiler og busser. Samti-
                     pavillonen  om  tirsdagen  og  til  Fiske-  dig  kunne  man  efterhånden  se  enden
                     bæk Hotel om torsdagen. Allerede ved  på  indtægterne  fra  den  lukrative  jern-

                                                           16
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23