Page 18 - Årsskrift 2006 fra Historisk Forening Værløse
P. 18
Allerede inden Slangerupbanen var banens udgangspunkt på Nørrebro blev
færdiganlagt, gik ledelsen i gang med deltagerne modtaget af et hornorkester,
at gøre reklame for den nye bane som der ledte togets passagerer hele vejen
turistattraktion. Den samlede hoved- til pavillon eller hotel. Og mon ikke de
stadspresse inviteredes på prøvetur mange gæster tænkte lige så meget på
midt i den smukke sommertid i 1905, at komme til bal med dans og ud-
og resultatet udeblev ikke. I de følgen- skænkning som på at se på måneskin?
de dage kunne man læse betagende Turene blev i hvert fald også afviklet,
beretninger om de mange naturrigdom- når det var overskyet.
me, den nye jernbane ville bringe in- Endnu i 1950’erne, inden familien
denfor Københavns udflugtsrækkevid- Danmark fik bil og søgte mod fjernere
de. udflugtsmål, kørte Hareskovbanen,
Allerede i sommeren 1906 kørte Slan- som DSB kaldte den tilbageværende
gerupbanen tusindvis af glade familier strækning til Farum, med store søn-
på opdagelse i Hareskoven. På banens
første søndag kørte 2.400 mennesker
med toget, og i 1912 nåede man op på
hele 10.000 rejsende på de bedste søn-
dage. I pinsen samme år rejste ikke
mindre end 23.000 mennesker med
Slangerupbanen. Pinsen var Slange-
rupbanens store højtid. Feststemte kø-
benhavnere kørte med propfyldte eks-
tratog til Hareskov, hvor Hareskovpa-
villonen tog imod.
Slangerupbanen havde kun personvog-
ne nok til den almindelige hverdagsef-
terspørgsel, så på de store udflugtssøn-
dage måtte passagererne finde sig i at I mange år var den idylliske Hareskov
blive kørt i skoven i godsvogne. Trans- Station et af københavnernes foretrukne
porten i åbne vogne forsynet med bæn- udflugtsmål
ke og overdækket med presenning
kunne nok gå an. Men når de lukkede dagstog til Hareskoven, og privatba-
godsvogne kom i brug, kunne hjemtu- nens gamle ekstra billetsalgsbod
ren fra Hareskoven uden udluftning, ”Hundehuset” blev stillet op foran sta-
med trætte børn, mere eller mindre tionen på Nørrebro, så man kunne til-
”forfriskede” voksne og med kun 45 fredsstille efterspørgslen.
km/t nok være en prøvelse.
I alle privatbanens år kunne københav- Fra privat til kommunal
nerne tage på udflugter, hvor alt var I løbet af 1920’erne sluttede de gode
tilrettelagt på forhånd. Billetten gjaldt tider for det private selskab bag Slan-
både til togturen, underholdning, mad gerupbanen. På landevejene var trafik-
og drikke. En af banens store succeser ken inde i en rivende udvikling, og ba-
som ”charterrejseselskab” var de så- nen havde ikke noget modtræk mod
kaldte ”Måneskinsture” til Hareskov- personbiler, lastbiler og busser. Samti-
pavillonen om tirsdagen og til Fiske- dig kunne man efterhånden se enden
bæk Hotel om torsdagen. Allerede ved på indtægterne fra den lukrative jern-
16