Page 17 - Årsskrift 2006 fra Historisk Forening Værløse
P. 17

chokoladevognenes  tønder  kunne  ek-    nede  nye  muligheder.  Ledelsens  for-
                     splodere uden varsel.                    håbninger blev ikke gjort til skamme. I
                                                              de  første  år  efter  banens  åbning  kom
                     Jernbaneskyld og anlægsarbej-            den til at transportere grus fra Lange-
                     de                                       bjerg  Grusgrav  ved  Lindholm  Station
                     Omkring  år  1900  viste  al  erfaring,  at   til DSB’s store anlægsarbejde ved ho-
                     anlæg af jernbaner gav markante pris-    vedbanegården.  Og  der  var  tale  om
                     stigninger på jord og ejendomme langs    store mængder: Hver dag i tre år afgik
                     forløbet. Heri lå et økonomisk potenti-  tre  grustog  med  mindst  fjorten  vogne
                     ale,  som  Steenberg  ikke  havde  haft   hver,  svarende  til  140.000  tons  grus
                     blik  for,  men  som  et  nyt  konsortium   om  året.  Da  hovedbanegården  stod
                     forstod at udnytte. Samtlige grundejere   færdig i 1911, og det store gruseventyr
                     langs  den  kommende  banes  forløb      var forbi, faldt Slangerupbanens gods-
                     overtaltes til at forpligte sig til at beta-  transporter betydeligt.
                     le 30 % af eventuelle værdistigninger i   Allerede  i  1920’erne  satte  en  stadig
                     forhold til 1903-priser ved salg af jord   hårdere  konkurrence  fra  landevejs-
                     indenfor  en 30-års periode til  Slange-  transporten  ind,  og  bortset  fra  en  op-
                     rupbanen  A/S.  Denne  aftale  gav  ikke   blomstring  under  anden  verdenskrigs
                     penge  i  kassen  i  første  omgang,  men   gummi-  og  oliemangel,  blev  banens
                     den  gav  banen  så  store  belåningsmu-  godstransport, som var  voldsomt  han-
                     ligheder, at Landmandsbanken og Pri-     dicappet af den upraktiske endestation
                     vatbanken tegnede sig for størstedelen   langt ude på Nørrebro, gradvist udkon-
                     af aktierne i det, som skulle blive dan-  kurreret.  Efter  DSB’s  overtagelse  af
                     markshistoriens eneste helt private pri-  banen i 1948 kørte der stadig godstog,
                     vatbane.                                 men  fragterne  var  ubetydelige  i  for-
                     I  1903-06  stod  anlægsarbejdet  på,  og   hold til lastvognstrafikken på landeve-
                     19.  april  1906  var  der  fest.  Den  dag   jene langs banen.
                     kørte  det  flagsmykkede  indvielsestog
                     fra Nørrebro til Slangerup. I Lille Vær- Persontrafik
                     løse  havde  man  i  den  særlige  anled-  Fra  banens  åbning  kørte  fem  daglige
                     ning rejst en æresport, som toget skulle  passagertog  i  hver  retning,  hvoraf  to
                     køre  under.  Imidlertid  havde  arrangø-  kun kørte til og fra Farum. I de følgen-
                     rerne  ikke  helt  styr  på  den  nye  banes  de år voksede antallet af personførende
                     fritrumsprofil. Æresporten var for lav,  tog stort set ikke, men efter 1930 blev
                     og  det  forreste  af  indvielsestogets  to  det  sat  op  til  19  togpar,  hvoraf  seks
                     lokomotiver  greb  fat  i  en  guirlande,  kørte hele vejen til Slangerup, fem til
                     der blev revet ned.                      Farum  og  resten  til  Hareskov  eller
                                                              Bagsværd.  Omkring  1950  indførte
                                                              DSB timedrift på strækningen Køben-
                     Godstrafik                               havn-Farum,  og  antallet  af  togpar  på
                     Fra starten havde banen store forvent-   Farum-Slangerup  steg  til  10.  Senere
                     ninger  til  godstrafikken,  idet  området  kom  der  halvtimesdrift  i  hverdagenes
                     nord for Farum er rigt på grus og kalk.  dagtimer, og med indsættelsen af S-tog
                     Før vejtrafikkens rivende udvikling og  i 1977 blev køreplanen endnu engang
                     med  den  manglende  adgang  til  vand-  udvidet betydeligt.
                     veje  kunne  disse  ressourcer  ikke  ud-
                     nyttes  i  større stil,  men jernbanen åb- Skovturstrafik

                                                           15
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22