Page 19 - Årsskrift 2001 fra Historisk Forening Værløse
P. 19
Thorsen A/S deltog som med at de enkelte jordlag vis fornyede brodel, der
entreprenører. varierer i tykkelse og i kon- blev forsinket i l'h år, har
Stålkonstruktionerne er sistens. kostet ca. 31 mill. kr., og
valgt på grund af den væ- Undersøgelserne, der blev der var i første omgang
sentligt lavere vægt, sådan udført efter ulykken, før investeret ca. 4 mill. kr. i
at de tilstødende eksisteren- havarikommissionen kom den nedstyrtede del af bro-
de søjlesæt og fundamenter igang, var meget grundige, i en. Ingen tør tænke tanken
kan klare belastningerne fra modsætning til forunder- til ende:
de ca. 50 % længere brofag. søgelserne og især kvali- Hvis broen var styrtet ned
Til gengæld skal der i frem- tetskontrollen under arbej- en måned senere, var der
tiden påregnes øgede vedli- dets udførelse, sådan at man måske røget 10 - 50 stk. fyr-
geholdelsesudgifter for stål- idag og i fremtiden kan føle aftensbilister ud over kan-
konstruktionerne i forhold sig helt rolig ved passage, ten ned til Åmanden. Tænk
til de mere vejrbestandige over eller under motorvejs- blot på, at broen idag passe-
betonkonstruktioner. broen ved Fiskebæk. res af mere end 35.000 biler
På en anden mere male- dagligt.
Hvad bringer risk måde kan man sige:
fremtiden? Åmanden, hvis en sådan Frederiksborgvejens bro
Enkelte blottede pæle- findes, har indkasseret sin Frederiksborgvejen føres
armeringsjern blev konsta- afgift for, at vi mennesker idag over Fiskebækken på
teret, og jordbunden er som har »rodet« i hans gamle
sagt meget varierende i åleje. Afgiften kan opgøres »Broen er oppe«,
sammensætning, samtidigt sådan i kontanter: Den del- set fra øst,
fra Frederiksborgvejen.
17