Page 20 - Årsskrift 2001 fra Historisk Forening Værløse
P. 20

Bro for Frederiksborgvej,
         i baggrunden motorvejsbro.
                                                                Vadestedet.
                                                               Vadestedet over Mølleåenl
                                                               Fiskebækken har altid sam-
                                                               let mennesker,  og der har
                                                               altid været lidt spænding
                                                               ved passage af dette betyd-
                                                               ningsfulde  vadested i Kø-
                                                               benhavns vestlige omegn på
                                                               vejen mellem Værløse og
                                                               Farum. Ingen må idag være
                                                               i tvivl om, at spændingen er
                                                               forsvundet,  og at den er
                                                               afløst af nydelsen af dansk
                                                               brobygningskunnen.

         en lav beton bro med   2   Jordbunden  viste  sig  at  Resume:
         vejbaner, cykelstier og for-  være uensartet:  skiftende  Jernbane, 1904 6,35 m. o.å
         tove, samtidigt med at der  lag af sand, tørv, klæg, ind-  Gangbro,  1974 2,15 m. o.å
         er etableret en fodgænger-  til en dybde på 8 - 10 meter  Motorvej, 1972 11,5 m.o.å
         tunnel  under vejen langs  under  terræn.  Egentligt  Landevej, 1981 2,80 m. o.å
         åløbet.                    bæredygtige  lag (sand og
           I tegningsmaterialet fra år  grus) fandt man i ca. 10  Kildehenvisninger:
         1904 for jernbanebroen  er  meters dybde.             Banestyrelsen,  driftsdivisi-
         Frederiksborgvejen  angivet  Broens 3 stk. vægge er støbt  onen, Kbh.V. Tegning af 40
         med en vejbredde  på 3,5   på 30 x 30 cm jernbetonpæ-  m bro over Fiskebæk  aa,
         meter. Broen over Fiske-   le pr. ca. 1,5 meter. Pæle-  Slangerupbanen.  Pælefun-
         bækken var etableret med 2  længden er ca. 18 meter, og  dering og terræn.
         stk. ca. l meter høje stenki-  pælespidserne er rammet til  Frederiksborg  Amt, Tek-
         ster med bundkote  19,50,  ca. kote 1,50. Den maksi-  nik og Miljø, Hillerød. Teg-
         og brodækket har forment-  male vandstand i åen er for-  ninger af Farummotorvejen,
         ligt været udført aftræbjæl-  udsat at kunne blive 20,65 i  overføring  over Mølleåen
         ker. Aens bredde var ca. 2,5  vinterperioden.  Vejdækket  og Frederiksborgvej . Over-
         meter.                     har kote 22,60.            sigtsplaner  og pælefunda-
           Denne bro på stenkister    Hvis man spadserer langs  menter. Juli 1967.
         blev i 1932 erstattet af en  åen, får man nogle spænd-  Ingeniørens Ugeblad, di-
         betonbro, støbt på nedram-  ende kig op til Motorvejs-  verse  artikler  i  tiden
         mede 20" granpæle pr. ca.  broen, til jernbanen  og til  feb.1972 - nov. 74.  Dan-
         150 cm, på begge sider af  vandløbet i Mølleåen, idet  marks Tekniske Videneen-
         åen. I 1975 udførte Frede-  man går i en betontunnel -  ter  &  Bibliotek,  DTU,
         riksborg Amt jordbundsun-  »passage«,  ca. 0,6 meter  Lyngby.
         dersøgelser  med  diverse  under den normale  vand-     Frederiksborg Amts Avis,
         boreprofiler  for at bygge  stand i MølleåenlFiskebæk-  Hillerød. Artikler i februar
         den  nuværende    vejbro.  ken.                       og martsI972.


          18
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25