Page 15 - Årsskrift 2001 fra Historisk Forening Værløse
P. 15

Spor-kote
                                           l iltet  ladejems-drager.  26,15
                                           højde 1,3 m. med ribber pr. 80 cm.
           -of-- Mod Kbh.                                                    Mod Farum. ~
              Granitmurværk.  Protiljemssojle.  Vandstand ca. 19,80  Terræn ca. 20,10./  Granitmurværk.
                                                          /'
                                                                    Beton.
                                             '.   ,'Ip.       ii:i  24 stk. 12"træpæle
                                                       S
                                    Blåler.   ····,.;I.l~-t:-  __ i ( i I  spidskoteca.lO,70.
                                                 !i i i --.•~<i- .: ::t!--~1---"----  Klæ
                                        18stk.lO"træpæle)    I rr r .. ----------  .... Ilc
                                       spidkote ca. 11,80.
                                                                          Blåler_
         Længdesnit  ijernbanebro.  Set mod vest.

         Broer idag                 dæmninger   som tilslutnin-  værk beskyttet  mod fugt
         Besøger  man idag Fiske-   ger i både nord- og sydende  ved cementmørtel og asfalt.
         bækken,  oplever  man  et  og med 3 brofag af ca. 14   I 1905 havde man fuld tillid
         kompleks   af  broer;  og  meters længde.              til de udførte  jordbunds-
         nævnt  fra vest mod øst      Undergrunden blev grun-   undersøgelser, og man pro-
         finder  man: jernbanebro,  digt undersøgt, før projekte-  jekterede med »direkte fun-
         bro for gående + cyklister,  ringen blev udført i begyn-  dering« på blåler i sydende
         motorvejsbro  og bro for   delsen af 1900-tallet. Teg-  og med »pælefundering«  i
         Frederiksborgvej.          ningsmaterialet  fra Bane-  nordende; pælene er ca. 10
                                    styrelsen viser de konstate-  meter lange med diameter
         »Jernbanebroen«  er bygget  rede jordlag, ned til 12-15  25-30 cm, og de befinder
         som en nittet stålkonstrukti-  meter under terræn, og de  sig i vandholdig jord, med
         on i forbindelse med anlæg  består af skiftende lag af  spidsen trykket ned i blåle-
         af Slangerupbanen.  Banen  engjord, sand, klæg (gytje)  ret. Idet træpælene konstant
         blev bygget i årene 1905 -  og blåler.  Den  sydligste  er fugtige og befinder sig i
         06 som en privatbane  fra  halvdel af den 40 meter lan-  iltfattigt miljø, kan de holde
         Nørrebro  til byen Slange-  ge bro er funderet  med    i hundredvis af år. Funde-
         rup. I 1948 blev banen over-  betonfundamenter,  direkte  ringsmetoden har bekræftet
         taget af DSB og i 1954     på blålerbund, og den nord-  sin kvalitet efter de første
         afkortedes  banen med 13    ligste halvdel er funderet på  100 år uden sætningspro-
         km mellem   Slangerup  og  nedrammede træpæle.         blemer.
         Farum.  I 1977 ændredes      På toppen af pælene (18 -   Selve brobanen består af
         banen til S-tog med 20 mi-  24 stk.) er støbt betonfunda-  2 stk. 1,3 meter høje profil-
         nutters-drift med endestati-  menter, der virker som fun-  jernsdragere  med tværlig-
         on i Farum og med tilslut-  damenter for stålsøjler og  gende l Oxl O" træsveller pr.
         ning til bybanenettet i Kø-  for jernbanespor.  Funda-  72 cm, der danner underlag
         benhavn. Broen over Fiske-  menterne er opmuret af råt  for spor og gangbaner. De
         bækken er opbygget   med   tilhuggede   granitblokke.  to sæt fritstående broben er
         relativt lange og høje jord-  Under terræn er dette mur-  opbygget som nittede pro-

                                                                                     13
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20