Page 15 - Årsskrift 2001 fra Historisk Forening Værløse
P. 15
Spor-kote
l iltet ladejems-drager. 26,15
højde 1,3 m. med ribber pr. 80 cm.
-of-- Mod Kbh. Mod Farum. ~
Granitmurværk. Protiljemssojle. Vandstand ca. 19,80 Terræn ca. 20,10./ Granitmurværk.
/'
Beton.
'. ,'Ip. ii:i 24 stk. 12"træpæle
S
Blåler. ····,.;I.l~-t:- __ i ( i I spidskoteca.lO,70.
!i i i --.•~<i- .: ::t!--~1---"---- Klæ
18stk.lO"træpæle) I rr r .. ---------- .... Ilc
spidkote ca. 11,80.
Blåler_
Længdesnit ijernbanebro. Set mod vest.
Broer idag dæmninger som tilslutnin- værk beskyttet mod fugt
Besøger man idag Fiske- ger i både nord- og sydende ved cementmørtel og asfalt.
bækken, oplever man et og med 3 brofag af ca. 14 I 1905 havde man fuld tillid
kompleks af broer; og meters længde. til de udførte jordbunds-
nævnt fra vest mod øst Undergrunden blev grun- undersøgelser, og man pro-
finder man: jernbanebro, digt undersøgt, før projekte- jekterede med »direkte fun-
bro for gående + cyklister, ringen blev udført i begyn- dering« på blåler i sydende
motorvejsbro og bro for delsen af 1900-tallet. Teg- og med »pælefundering« i
Frederiksborgvej. ningsmaterialet fra Bane- nordende; pælene er ca. 10
styrelsen viser de konstate- meter lange med diameter
»Jernbanebroen« er bygget rede jordlag, ned til 12-15 25-30 cm, og de befinder
som en nittet stålkonstrukti- meter under terræn, og de sig i vandholdig jord, med
on i forbindelse med anlæg består af skiftende lag af spidsen trykket ned i blåle-
af Slangerupbanen. Banen engjord, sand, klæg (gytje) ret. Idet træpælene konstant
blev bygget i årene 1905 - og blåler. Den sydligste er fugtige og befinder sig i
06 som en privatbane fra halvdel af den 40 meter lan- iltfattigt miljø, kan de holde
Nørrebro til byen Slange- ge bro er funderet med i hundredvis af år. Funde-
rup. I 1948 blev banen over- betonfundamenter, direkte ringsmetoden har bekræftet
taget af DSB og i 1954 på blålerbund, og den nord- sin kvalitet efter de første
afkortedes banen med 13 ligste halvdel er funderet på 100 år uden sætningspro-
km mellem Slangerup og nedrammede træpæle. blemer.
Farum. I 1977 ændredes På toppen af pælene (18 - Selve brobanen består af
banen til S-tog med 20 mi- 24 stk.) er støbt betonfunda- 2 stk. 1,3 meter høje profil-
nutters-drift med endestati- menter, der virker som fun- jernsdragere med tværlig-
on i Farum og med tilslut- damenter for stålsøjler og gende l Oxl O" træsveller pr.
ning til bybanenettet i Kø- for jernbanespor. Funda- 72 cm, der danner underlag
benhavn. Broen over Fiske- menterne er opmuret af råt for spor og gangbaner. De
bækken er opbygget med tilhuggede granitblokke. to sæt fritstående broben er
relativt lange og høje jord- Under terræn er dette mur- opbygget som nittede pro-
13