Page 16 - Årsskrift 2001 fra Historisk Forening Værløse
P. 16
Fodgængerbro. Årgang 1974
filjerns - konstruktioner på
betonfundamenter på begge
sider af åløbet.
Stålkonstruktionerne og
granitfundamenterne kan
studeres på nærmeste hold
fra spadserestien langs åen,
og kan opfattes som et
eksempel på et perfekt nit-
tet stålbyggeri, der har stået i alle medier i februar 1972, området, så stærke at ar-
uskadt i snart 100 år med få måneder før den officiel- bejdsskure på byggepladsen
belastning fra kørende tog le åbning skulle være sket: ligefrem hoppede på funda-
ca. 3 gange i timen. »Brokatastrofen i Farum«. menterne.
Katastrofen bestod i ned- Umiddelbart efter ulyk-
»Bro for gående« styrtning af 2 x 3 sektioner ken herskede der stor usik-
Lige øst for jernbanebroen på ialt ca. 75 meter med en kerhed om årsagen til sam-
står den væsentligt lavere vægt på ca. 3.000 tons. Det menstyrtningen. Man fryg-
bro for gående med mulig- var ca. en fjerdedel af mo- tede, at flere sektioner skul-
hed for at trække cyklen torvejsbroen på 300 meter, le følge med ned i dyndet,
med over åen. der i tusmørket faldt ned i og at jernbanebroen skulle
Broen er opbygget på 2 Fiskebækken. have taget skade.
stk. ca. 2 meter høje beton- Broen er projekteret af lernbanebroen stod dog
fundamenter, med 2 stk. ca. Vejdirektoratet før 1970 uskadt på sine jorddæmnin-
0,5 meter høje langsgående som en vigtig del af Hille- ger og på sine gamle funda-
limtræsdragere med trap- rødmotorvejen. Igrove træk menter med træpælene, alt
petrin og trædæk. Fra broen kan broen beskrives såle- imens de nedstyrtede beto-
har man en udmærket des: 2 adskilte vejbaner, nelementer fortsatte med at
udsigt til jernbanebroens hver bestående af 2 køreba- synke 2-4 mm pr. time.
stålkonstruktion og til mo- ner og l stk. nødbane med Der blev udført meget
torvejsbroens betonkon- autoværn i begge sider, på omfattende undersøgelser
struktion. Gangbroen er betontværdragere på 2 stk. ved det søjlefundament, der
opført i forbindelse med betonsøjler. Under beton- som det første var sunket
bygningen af motorvejsbro- søjlerne er etableret beton- helt ned i åbunden. Der blev
en. fundamentsklodser under etableret en byggegrube
terræn; fundamentsklodser- til ca. 12 meters dybde
»Motorvejsbro« ne hviler på betonpæle under terræn med tætte
Når man almindeligvis taler nedrammet i åbunden, 8 stålspunsvægge ved funda-
om »Fiskebækbroen«, tæn- stk. pæle under hver funda- mentet og omkring de
ker man nok oftest på den mentsklods. understøttende pæle.
store motorvejsbro med Den 8. februar 1972 kl. De nedrammede pæle,
vej banerne ca. 10 meter ca. 16, lød der en voldsom såkaldte »Frankipæle«, vi-
over åens og søernes vando- larm som et støjende tor- ste sig at være yderst dårligt
verflader. Broen blev omtalt denvejr og med rystelser i udført, enkelte var formet
14