Page 16 - Årsskrift 2001 fra Historisk Forening Værløse
P. 16

Fodgængerbro. Årgang 1974










        filjerns - konstruktioner på
        betonfundamenter  på begge
        sider af åløbet.
          Stålkonstruktionerne  og
        granitfundamenterne   kan
        studeres på nærmeste hold
        fra spadserestien langs åen,
        og kan   opfattes  som et
        eksempel på et perfekt nit-
        tet stålbyggeri, der har stået  i alle medier i februar 1972,  området,  så stærke at ar-
        uskadt i snart 100 år med   få måneder før den officiel-  bejdsskure på byggepladsen
        belastning fra kørende tog  le åbning skulle være sket:  ligefrem hoppede på funda-
        ca. 3 gange i timen.        »Brokatastrofen  i Farum«.  menterne.
                                    Katastrofen  bestod i ned-   Umiddelbart  efter ulyk-
        »Bro for gående«            styrtning af 2 x 3 sektioner  ken herskede der stor usik-
        Lige øst for jernbanebroen  på ialt ca. 75 meter med en  kerhed om årsagen til sam-
        står den væsentligt  lavere  vægt på ca. 3.000 tons. Det  menstyrtningen.  Man fryg-
        bro for gående med mulig-   var ca. en fjerdedel af mo-  tede, at flere sektioner skul-
        hed for at trække cyklen    torvejsbroen på 300 meter,  le følge med ned i dyndet,
        med over åen.               der i tusmørket faldt ned i  og at jernbanebroen  skulle
          Broen er opbygget på 2    Fiskebækken.               have taget skade.
        stk. ca. 2 meter høje beton-  Broen er projekteret  af   lernbanebroen  stod dog
        fundamenter, med 2 stk. ca.  Vejdirektoratet  før  1970  uskadt på sine jorddæmnin-
        0,5 meter høje langsgående  som en vigtig del af Hille-  ger og på sine gamle funda-
        limtræsdragere  med trap-   rødmotorvejen. Igrove træk  menter med træpælene, alt
        petrin og trædæk. Fra broen  kan broen beskrives  såle-  imens de nedstyrtede  beto-
        har  man   en   udmærket    des: 2 adskilte  vejbaner,  nelementer fortsatte med at
        udsigt  til jernbanebroens  hver bestående af 2 køreba-  synke 2-4 mm pr. time.
        stålkonstruktion  og til mo-  ner og l stk. nødbane med  Der blev udført  meget
        torvejsbroens  betonkon-    autoværn i begge sider, på  omfattende  undersøgelser
        struktion.  Gangbroen  er   betontværdragere på 2 stk.  ved det søjlefundament, der
        opført  i forbindelse  med  betonsøjler.  Under beton-  som det første var sunket
        bygningen af motorvejsbro-  søjlerne er etableret beton-  helt ned i åbunden. Der blev
        en.                         fundamentsklodser  under   etableret  en  byggegrube
                                    terræn; fundamentsklodser-  til ca.  12 meters  dybde
        »Motorvejsbro«              ne  hviler  på  betonpæle  under  terræn  med  tætte
        Når man almindeligvis taler  nedrammet  i åbunden,  8  stålspunsvægge  ved funda-
        om »Fiskebækbroen«,  tæn-   stk. pæle under hver funda-  mentet  og  omkring  de
        ker man nok oftest på den   mentsklods.                understøttende pæle.
        store  motorvejsbro  med      Den 8. februar 1972 kl.     De nedrammede   pæle,
        vej banerne  ca. 10 meter   ca. 16, lød der en voldsom  såkaldte »Frankipæle«,  vi-
        over åens og søernes vando-  larm som et støjende tor-  ste sig at være yderst dårligt
        verflader. Broen blev omtalt  denvejr og med rystelser i  udført, enkelte var formet

         14
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21