Page 17 - Årsskrift 2001 fra Historisk Forening Værløse
P. 17
Jernbanebro med S-tog
set mod nord. Årgang 1906
magen til det mange murer- prop komprimere s med en
mestre har liggende i baga- faldhammer med en vægt
gerummet, ved egen vægt på ca. 3 tons. Ved fortsat
sank ca. 10 meter ned ved ramning på betonproppen
en af prøveboringerne. Ved drives den ned i jorden,
projekteringen, der blev hvorved den trækker røret
udført af Vejdirektoratet, med sig ned på grund af
støttede man sig til en DSB- friktionen mellem beton og
undersøgelse, der blev fore- rør. Når betonproppen og
taget før udvidelsen af jern- røret er nået ned til lag, der
med dobbelte S-slag i ca. 9 banedæmningen i forbin- er så faste, at beregninger
meters dybde, andre med delse med udførelsen af S- viser, at den færdige pæl har
krumninger og med frilagte togslinien, og ved et sådant tilstrækkelig bæreevne, slås
og ubeskyttede armerings-
jern. Den ansvarspådragen- dæmningsbyggeri under- betonproppen ud og danner
en pælefod. Beregningerne
søger man ikke i jorddyb-
de skyld for fejlene på
pælenes udførelse blev søgt der, som en pælefundering baseres på: vægt af fald-
kræver.
pæle-
hammer,
faldhøjde,
fastlagt af en nedsat eks- længde og den målte sæt-
pertgruppe, en såkaldt »ha- En Frankipæl under Fi- ning for de seneste ram-
varikommission«.
skebækbroen kan kort be- bukslag.
skrives således: Den færdigbundne arme-
»Franki-pæle« Med en rambuk anbrin- ring - ved Fiskebækbroen i
Franki-metoden hår været ges Frankirøret, diameter 2 sektioner - anbringes i
anvendt i mange lande gen- 0,5 meter på jorden. l bun- røret, jordfugtig beton
nem mange år ved funde- den af røret fyldes jordfug- tilføres i ladninger på 100 -
ringsarbejder med store tig beton indtil knapt 1 150 liter, røret trækkes op,
belastninger og med varie- meters højde. Denne beton- og ved hjælp af faldhamme-
rende pælelængder; til
gengæld egner de sig dårligt
i jordlag med varierende
bløde aflejringer. De geo-
tekniske jordbundsunder-
søgelser, der dannede
grundlag for broprojektet
må skønnes at have været
mangelfulde og ikke grun-
dige nok. F. eks. konstate-
rede man, at et spidsbor,
Motorvejsbro set mod nord.
Årgang 1973.
Bemærk, nærmest betonbrobane,
iøvrigt stålbrobane.
Årgang 1972-1974
15