Page 17 - Årsskrift 2001 fra Historisk Forening Værløse
P. 17

Jernbanebro med S-tog
                                   set mod nord. Årgang 1906









                                    magen til det mange murer-  prop komprimere s med en
                                    mestre har liggende i baga-  faldhammer  med en vægt
                                    gerummet,  ved egen vægt   på ca. 3 tons. Ved fortsat
                                    sank ca. 10 meter ned ved  ramning  på betonproppen
                                    en af prøveboringerne.  Ved  drives den ned i jorden,
                                    projekteringen,  der  blev  hvorved den trækker røret
                                    udført  af Vejdirektoratet,  med sig ned på grund af
                                    støttede man sig til en DSB-  friktionen mellem beton og
                                    undersøgelse, der blev fore-  rør. Når betonproppen  og
                                    taget før udvidelsen af jern-  røret er nået ned til lag, der
         med dobbelte S-slag i ca. 9  banedæmningen  i forbin-  er så faste, at beregninger
         meters dybde, andre med    delse med udførelsen af S-  viser, at den færdige pæl har
         krumninger og med frilagte  togslinien, og ved et sådant  tilstrækkelig bæreevne, slås
         og ubeskyttede  armerings-
         jern. Den ansvarspådragen-  dæmningsbyggeri   under-  betonproppen ud og danner
                                                                en pælefod. Beregningerne
                                    søger man ikke i jorddyb-
         de skyld  for fejlene  på
         pælenes udførelse blev søgt  der, som en pælefundering  baseres på: vægt af fald-
                                    kræver.
                                                                                   pæle-
                                                                hammer,
                                                                         faldhøjde,
         fastlagt af en nedsat eks-                             længde og den målte sæt-
         pertgruppe, en såkaldt »ha-  En Frankipæl  under  Fi-  ning for de seneste ram-
         varikommission«.
                                    skebækbroen  kan kort be-   bukslag.
                                    skrives således:              Den færdigbundne arme-
         »Franki-pæle«                Med en rambuk anbrin-     ring - ved Fiskebækbroen i
         Franki-metoden  hår været  ges Frankirøret,  diameter  2 sektioner  - anbringes  i
         anvendt i mange lande gen-  0,5 meter på jorden. l bun-  røret,  jordfugtig  beton
         nem mange år ved funde-    den af røret fyldes jordfug-  tilføres i ladninger på 100 -
         ringsarbejder  med  store  tig beton  indtil  knapt  1  150 liter, røret trækkes op,
         belastninger og med varie-  meters højde. Denne beton-  og ved hjælp af faldhamme-
         rende   pælelængder;   til
         gengæld egner de sig dårligt
         i jordlag  med varierende
         bløde aflejringer. De geo-
         tekniske  jordbundsunder-
         søgelser,  der   dannede
         grundlag  for broprojektet
         må skønnes at have været
         mangelfulde og ikke grun-
         dige nok. F. eks. konstate-
         rede man, at et spidsbor,

              Motorvejsbro set mod nord.
                        Årgang 1973.
          Bemærk, nærmest betonbrobane,
                    iøvrigt stålbrobane.
                    Årgang 1972-1974

                                                                                     15
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22