Page 245 - FuresøHistorien, bind 1
P. 245

JOBNAME: 2. udgave 2013 − 1.k PAGE: 86 SESS: 40 OUTPUT: Tue Oct 8 14:31:47 2013
    /first/Vaerloese_Historiske_Forening/ODT2/161118_Furesoehistorien_2−sp/kap_03











                                                              behov for en overgang ved Fiskebæk end ved
                        3.2.3.2 Omlægningen af                Sortemosen.
                        vejsystemerne                            Den sydlige del af Vandskelsvejen fra Ros-
                        Skibet var stadig det væsentligste transport-  kilde til Værløse var stadig den hurtigste rute
                        middel som i tidlig middelalder, og det blev det  for Roskildebispens folk, når de skulle til Hjort-
                        ved med at være, når det gjaldt tung og lang  holm og Farumgård. Fra Måløv fulgte man der-
                        varetransport. Derfor ligger hovedparten af  for den gamle oldtidsvej mod øst til Harevad,
                        landets købstæder ved vand. Vognkonstrukti-  hvor den blev delt i to mod henholdsvis Fiske-
                        onerne blev naturligvis langsomt bedre, men  bæk og Frederiksdal. Når skovrider Laumann
                        de færreste var egnede til at køre langt – de var  Jørgensen fandt rester af en stenvej fra Ha-
                        normalt bygget til lokalt arbejde. Persontrans-  revad forbi Hørgen syd for sin skovridergård
                        port på land foregik først og fremmest til fods  ved Syvstjernen, var det derfor næppe en he-
                        og om muligt ridende til hest. Vi har let ved at  densk processionsvej, sådan som han opfat-
                        forestille os, at man i gamle dage agede med  tede det. Det må være Roskildebispens vej til
                        stude, men trækkraften blev i middelalderen  Hjortholm ad det gamle oldtidsspor, som var
                        først og fremmest leveret af heste.   blevet forstærket med stenbelægning på fug-
                           Opdæmningen ved Fiskebæk medførte  tige og eroderede steder.
                        som nævnt, at den gamle Vandskelsvej i vest-  Kirke Værløses forbindelse mod nord gik
                        enden af Farum Sø blev oversvømmet. De 12  nu i stedet ad den anden gamle oldtidsvej gen-
                        markante hulveje i Præsteskoven, som i dag  nem Ganløse Orned til Hestetang-møllernes
                        peger ned mod et samlingspunkt i Sortemo-  dæmninger, hvorfra vejen delte sig mod Lynge,
                        sen, er derfor først og fremmest vejsporene fra  Vassingerød, Bregnerød og Farum. Nogle har
                        Valdemar Atterdags tid, som er blevet »fast-  måske stadig forsøgt sig over det gamle vade-
                        frosset« i skovbunden. Ødelæggelsen af over-  sted ved Sortemosen, men rollen som genvej
                        gangen har man naturligvis været vidende om  synes afløst af vadestedet, Gedevasen.
                        forinden. Der var imidlertid sket det, at broen  Detvejnet,somfulgteafmøllebyggerierne,
                        over Værebro Å ved Værebros vandmølle alle-  kom for størstedelens vedkommende til at fun-
                        rede sidst i vikingetiden åbnede mulighed for  gere frem til begyndelsen af 1900-tallet.
                        at rejse tørskoet ad denne vej over Slangerup
                        eller Bastrup. Det reducerede behovet for
                        Vandskelsvejen til en hurtig ridevej. Samtidig  3.2.3.3 Pottemager- og teglovnene i
                                                              Farum Lillevang
                        medførte mølledæmningen ved Fiskebæk en
                        bedre overgang over Mølleåen ved Farum Sø.  Vor arkæologiske pioner Karl Nielsen, fattede
                        Det var altså ingen katastrofe at skulle opgive  under sin eftersøgning af den forsvundne Bo-
                        den 5.000 år gamle overgang. Få årtier senere  thelstorp landsby interesse for et område i det
                        tippede vægten i riget endda fra Roskilde over  sydøstlige hjørne af Farum Lillevang ved den
                        mod København, så Furesøbyerne gled ud af  såkaldte Stampedam. Her fandt han ved hjælp
                        dettrafikaleogpolitiskebrændpunktsomRos-  af jordspyd mange kampesten i jorden og til-
                        kildebispens afsides gods. Slangerup var lille  lige store mængder rødbrændt ler og potte-
                        og Hillerød var endnu ikke opstået, så den eks-  skår.Hanfikafskovvæsenetlovatgravevidere
                        panderende storby, København, blev antage-  i 1953 og siden kom Nationalmuseet til – fort-
                        ligt hovedmarked også for Farums landbrugs-  sat hjulpet af de lokale amatører. De vigtigste
                        produktion.Derblevderforiendnuhøjeregrad  udgravninger blev udført i 1970/71 139 .
                                                                 Første gang koncentrerede man sig alene

                                                                                             245
   240   241   242   243   244   245   246   247   248   249   250