Page 38 - Årsskrift 2009 fra Historisk Forening Værløse
P. 38

nen  kom  til  i  1906.  På  dette  tidspunkt Dansk Automobilselskab, som drev ru-
          udgjorde  de  offentlige  transporttilbud ten, deres årlige tilskud fra postvæsenet
          på vejene intet alternativ til jernbanerne,  og måtte gå i betalingsstandsning. Her-
          der var langt hurtigere, billigere, havde  efter var Slangerupbanen enerådende på
          bedre komfort og større kapacitet. Post-  strækningen mellem Værløse og Køben-
          vogne  og  private  dagvogne  blev  for-  havn. 11
          trængt fra hovedvejene til biveje, hvor  Der  var  altså  flere  muligheder  for  at
          de kom til at tjene som fødelinjer til ba-  komme  fra  Værløse  til  København.
          nerne. Dette gjaldt sandsynligvis også i  Lad os nu se på, hvilke befolkningsty-
          et vist omfang for den private vognkør-  per der boede i Værløse, og som kunne
          sel. 6                                  have gavn af disse mere effektive befor-
          Rejsehastigheden  for  både  menneskers  dringsmuligheder.
          gang og almindelig vogn var ca. 6 km/t,
          mens Frederikssundsbanen og Nordba-     Lokalbefolkningen i Lille Værløse og
          nen skød 30-35 km/t. Det viser tydeligt,  Kollekolle
          at rejsehastigheden med tog var betyde-  Gennem  den  tiårige  periode,  folketæl-
          lig større, og at der således var flere mu-  lingerne fra 1901, 1906 og 1911 dækker,
          ligheder for at komme langt omkring. 7  fremstår ægteskabet som et centralt hol-
          De første automobiler dukkede op i Dan-  depunkt  i  tilværelsen  for  indbyggerne
          mark i årene før 1. verdenskrig, men det  i Værløse, hvor man som ung, til tider
          var først i 1920´erne, at privat automo-  allerede i 11-12-års alderen, kom ud at
          bilkørsel og rutebilkørsel var så omfat-  tjene  for  derigennem  i  første  omgang
          tende, at de blev direkte konkurrenter til  at tjene penge til forældrenes husstand,
                    8
          jernbanen.  Rutebillinjer, der løb paral-  og  senere  som  selvstændigt  individ  at
          lelt med banen, var de største udfordrere  spare  sammen  til  et  ægteskab  og  egen
          for Slangerupbanen. Til gengæld kunne   husstand. I 1901 bestod Lille Værløse,
          rutebillinjer, der skar de tre sideløbende  inklusive  Kollekolle,  af  459  personer
          jernbaner,  Frederikssundsbanen,  Slan-  hvoraf ca. 1/3 levede i et ægteskab; en
          gerupbanen  og  Nordbanen,  dræne  den  andel der ikke ændrede sig over de næ-
          ene bane for passagerer til fordel for en  ste 10 år.
          anden. 9                                Omkring 5 % af den samlede befolkning
          Allerede  i  1904  blev  der  etableret  en  levede  som  enke/enkemand,  hvilket  i
          rutebilsrute mellem Bispebjerg og Slan-  første omgang dækker over ældre men-
          gerup med lokale stoppesteder ved Kol-  nesker,  hvor  livsledsageren  var  død  af
          lekolle og Fiskebæk.  For vognmands- alderdom. Nogle døde i en tidlig alder,
                              10
          ruterne var den højest tilladte hastighed og i mange af disse tilfælde giftede ægte-
          på åben lige vej 30 km/t, men ellers kun fællen sig igen. Det gjaldt bl.a. Hansine
          15 km/t. Mange havde været skeptiske Jørgensen, der i 1901 havde børn fra to
          overfor ruten, og den måtte ophøre alle- ægteskaber, men om hun har været enke
          rede efter knap to måneders drift. Ruten eller var separeret fremgår dog ikke af
          mellem Bispebjerg og Farum kom i gang folketællingen.
          igen 1. januar 1905, men i 1907 mistede Kun en halv procent af befolkningen i


                                                36
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43