Page 37 - Årsskrift 2009 fra Historisk Forening Værløse
P. 37
udslag i de steder, de handlede. Deres Befordringsmuligheder mellem
perspektiv på tilværelsen har formo- Værløse og København
dentligt varieret, om de udelukkende Fra Værløse var der små 20 kilometer
handlede lokalt, drog til omkringlig- til centrum af København, hvilket var
gende mindre byer, eller som nogle af en overkommelig afstand, hvis man øn-
indbyggerne i Værløse, rejste helt til skede at føre handel med hovedstadens
hovedstaden. borgere. Omkring år 1900 var den let-
I Kirke Værløse sogn var der i 1900-tal- teste befordringsmulighed for personer
lets første årti en række mindre lands- simpelthen at gå - og det var gratis. Hav-
byer. Den befolkningsundersøgelse, der de man brug for at transportere varer,
skal omtales her, omfattede dog ude- foregik det dog oftest med hestevogn.
lukkende Lille Værløse landsby samt Lokalhistorikeren Lars Nielsen skriver
3
området omkring den nærliggende pro- i en artikel , at der i den tidlige morgen
prietærgård Kollekolle, da det var disse på landevejen forbi Kollekolle var en
områder, der kom til at ligge tæt op ad strøm af bøndervogne og mælkeforpag-
tere, belæssede med
sognets landbrugs-
produkter, på vej mod
København. Langs
vejen gik tørvekoner,
håndværkere og an-
dre med ærinde i ho-
vedstaden, og alle hå-
bede på kørelejlighed
på en af vognene mod
en mindre betaling til
kusken. Om aftenen,
når vognene vendte
Postvogn fra Måløv. hjem, havde nogle af
dem returlæs af mask
Slangerupbanen og Værløse station, der fra bryggerierne, hestegødning fra en af
åbnede i 1906 og dermed havde størst de københavnske stalde, eller latrin. 4
mulighed for at øge handelen med ho- I slutningen af 1800-tallet blev der anlagt
vedstaden. Proprietærgården Kolle- flere jernbaner i Nordsjælland. Nordba-
kolle har formodentligt haft økonomisk nen, der gik fra København over Hille-
gavn af den nærliggende jernbane og lå rød til Helsingør, åbnede i 1864, mens
samtidig ved den landevej, der inden Frederikssundsbanen åbnede i 1879 og
banens åbning var hovedvejen mellem Kystbanen, over Klampenborg og Rung-
5
Lille Værløse og København. sted til Helsingør, i 1897. Slangerupba-
35