Page 37 - Årsskrift 2009 fra Historisk Forening Værløse
P. 37

udslag i de steder, de handlede. Deres Befordringsmuligheder mellem
          perspektiv  på  tilværelsen  har  formo- Værløse og København
          dentligt  varieret,  om  de  udelukkende Fra Værløse  var  der  små  20  kilometer
          handlede  lokalt,  drog  til  omkringlig- til  centrum  af  København,  hvilket  var
          gende mindre byer, eller som nogle af en overkommelig afstand, hvis man øn-
          indbyggerne  i  Værløse,  rejste  helt  til skede at føre handel med hovedstadens
          hovedstaden.                            borgere. Omkring år 1900 var den let-
          I Kirke Værløse sogn var der i 1900-tal- teste  befordringsmulighed  for  personer
          lets første årti en række mindre lands- simpelthen at gå - og det var gratis. Hav-
          byer. Den befolkningsundersøgelse, der de  man  brug  for  at  transportere  varer,
          skal  omtales  her,  omfattede  dog  ude- foregik  det  dog  oftest  med  hestevogn.
          lukkende  Lille  Værløse  landsby  samt Lokalhistorikeren  Lars  Nielsen  skriver
                                                             3
          området omkring den nærliggende pro- i en artikel , at der i den tidlige morgen
          prietærgård Kollekolle, da det var disse på  landevejen  forbi  Kollekolle  var  en
          områder, der kom til at ligge tæt op ad strøm af bøndervogne og mælkeforpag-
                                                                    tere,  belæssede  med
                                                                    sognets    landbrugs-
                                                                    produkter, på vej mod
                                                                    København.     Langs
                                                                    vejen gik tørvekoner,
                                                                    håndværkere  og  an-
                                                                    dre med ærinde i ho-
                                                                    vedstaden, og alle hå-
                                                                    bede på kørelejlighed
                                                                    på en af vognene mod
                                                                    en mindre betaling til
                                                                    kusken.  Om  aftenen,
                                                                    når  vognene  vendte
                             Postvogn fra Måløv.                    hjem, havde nogle af
                                                                    dem returlæs af mask
          Slangerupbanen og Værløse station, der fra bryggerierne, hestegødning fra en af
          åbnede i 1906 og dermed havde størst de københavnske stalde, eller latrin.  4
          mulighed for at øge handelen med ho- I slutningen af 1800-tallet blev der anlagt
          vedstaden.  Proprietærgården  Kolle- flere jernbaner i Nordsjælland. Nordba-
          kolle har formodentligt haft økonomisk nen, der gik fra København over Hille-
          gavn af den nærliggende jernbane og lå rød til Helsingør, åbnede i 1864, mens
          samtidig  ved  den  landevej,  der  inden Frederikssundsbanen åbnede i 1879 og
          banens åbning var hovedvejen mellem Kystbanen, over Klampenborg og Rung-
                                                                           5
          Lille Værløse og København.             sted til Helsingør, i 1897.  Slangerupba-


                                                35
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42