Page 20 - Årsskrift 1989 fra Historisk Forening Værløse
P. 20

brænde, selv holde hus«. 3) bd. III, s. 115.  degn Christen  Wernsdorff  gerådede  på
            Kravet  var  simpelt  hen,  at læreren  vejen ud i et skænderi  med skoleholde-
          forstod  sin katekismus,  var tålmodig  og  ren og truede ham med voldsomme  ord,
          vant til at omgås  bønderbørn,  leve be-  da han følte sig overdøvet  i sangen  af
          skedent  og iøvrigt lade sig lede af præ-  ham. Flere pinlige scener opstod  under-
          sten.                                 vejs,  og  under  selve  den  højtidelige
            Helt uden problemer  gik det nu ikke.  handling  trængte  degnen  sig yderligere
          Snart fulgte klager over, at børnene  ikke  ind på sin formodede  banemand  og 0-
          lærte nok - især på rytterskolerne!  Skole-  verfusede  ham så groft, at alene skole-
          holderne  fik skylden,  og tanken  om  holderens  rolige adfærd hindrede  en ren
          genindførelse  af studenterlæreren  gen-  skandale.  4) s. 184 f.
          opstod,  men den blev dog aldrig fulgt op  Henimod  slutningen  af 1700-tallet var
          afhandling.  Til gengæld strammede  man  degnens  dage talte. Han var fortrængt  af
          kravene  til skoleholderens  kvalifikatio-  skoleholderen,  der  efterhånden  havde
          ner. Med forordningen  af 1739 blev det  overtaget  de fleste afhans  embeder,  såvel
          bl.a. bestemt,  at han inden  ansættelsen  kirkelige  som verdslige.  Det var skole-
          skulle  aflægge  prøve  for provsten  og  holderen,  der  under  præstens  ledelse
          sognepræsten.                         kom til at stå som eksponent  for den ny
            H. F. Feilberg  skriver i sit værk Dansk  tid, der manifesterede  sig i vedtagelsen  af
          Bondeliv således om den gamle degn i det  skoleloven  af 1814, den såkaldte almue-
          sydvestjyske  omkring  første  halvdel  af  skolelov,  der blev grundlaget  for skabel-
          forrige århundrede.ucm  sommeren var han  sen af vor tids folkeskole.  Degneembe-
          »murmester«, om vinteren »skioolmæjster«,  og  derne  blev formelt  afskaffet,  og skole-
          ligegod var han til beggedele... Datidens lærere  holderen  overtog hvervet som kirkesang-
          havde et arbejde, som nutidens vel knap forstår,  er. Betegnelsen  degn viste sig dog sejlivet
          nemlig at skære penne, hvorfor en velsleben  og anvendtes  endnu  flere steder i midten
          pennekniv hørte med til deres atributter .. ,(L 7) s.  af forrige århundrede.
          261.                                     Omkring  1790 grundlagdes  de første
            Omgangslærere  anvendtes  i de dele af  lærerseminarier.  En ny lærertype  så dag-
          sognet,  hvor der ikke var oprettet  skole.  ens lys. I bondesamfundet  betragtedes
          Det var som oftest unge mænd,  der om  hans uddannelse  og baggrund  som im-
          vinteren  forestod  undervisningen  af  ponerende,  i borgerlige  og akademiske
          børnene  på omgang  i hjemmene,  hvor  kredse betragtedes  han som en »halostu-
          han også fik kost og logi samt en beske-  deret røver.((
          den løn af ca. 4 - 5 rdl. for en vinters  Seminarierne  havde forskellig  grund-
          arbejde.  Ligesom  skoleholderne  var også  holdning,  som  gav sig udtryk  i bl.a.
          omgangslærerne  tit ulærde.  Fra deres  hvilke fag, der blev lagt vægt på. Fælles
          stand  rekruteredes  efterhånden  mange  for dem alle var dog den kristelige grund-
          duelige  skoleholdere.                 holdning,  efterhånden  især repræsente-
            Forholdet  mellem  degn og skolehold-  ret ved de indremissionske  og grundtvig-
          er var ikke altid det bedste.  Et eksempel  ske livsholdninger.
          herpå udspilledes  under  en begravelse  i  Under  alle omstændigheder  kom den
          Saltum-Hune  i 1780. Ved den lejlighed  seminarieuddannede  lærers virke til at
          gik degn og skoleholder  sammen,  syng-  betyde et vendepunkt  i den pædagogiske
          ende  i spidsen  for ligtoget  på vejen til  udvikling  af børneskolen  i landsbysam-
          kirken. Den da allerede  nervenedbrudte  fundene.  Med  sin trods  alt betydelig

          18
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25