Page 19 - Årsskrift 1989 fra Historisk Forening Værløse
P. 19

sognet. 1787 blev hr. pastor Billeskov så-  lødighed, som oftest ulærde, men dog i
             ledes flyttet fra sit sogn Ølstykke til Sten-  stand til at læse og skrive til husbehov. Da
             løse grundet utilbørlig optræden over for  godsejerskolerne  blev oprettet  i be-
             sin degn.  4) s. 177f.                gyndelsen af 1700, var holdningen den,
               I 1739 fikDanmark sin første egentlige  at nen skikkelig, ædruelig karl, som forstår sin
             skolelov, baseret på de bedste intention-  kristendom, Luthers liden katekismus og dens
             er. Den blev udstedt af Christian VI, der  forklaring ogkan læseogskrive ogregne!!var en
             betragtede det som en velgerning i sin  antagelig lærer. 3) bd. III, s. 114.
             fars eksempel at lade oprette skoler over-  Efterhånden  som tiden gik, og ikke
             alt i landet, for at »troens grund og salighe-  mindst efter rytterskolernes  oprettelse,
             dens vej! kunne læres af alle børn på  gjorde man den erfaring, at den ulærde
             landet, også de fattigste. Som følge heraf  skoleholder  på mange  måder  var at
             blev det fagene læsning og religion, der  foretrække frem for studenten eller teo-
             kom til at dominere. Kun de børn, hvis  logen. Man fandt, at latin og akademisk
             forældre kunne betale for det, fik skriv-  baggrund ikke var nødvendige kvalifika-
             ning og regning med i købet, forudsat at  tioner for at undervise bondestandens
             læreren magtede  opgaven. Først med   børn. Der lå også en mere praktisk over-
             den næste store skolelov af 1814 bedre-  vejelse bag, nemlig den, at akademikerne
             des forholdene.                       var Ilde mindst dertil bekvemme. Af dem, som
               For degnen derimod fik skoleloven af  skikkelige er, skulle få antage den tunge lejlig-
             1739 større betydning. Den tidligere om-  hed at sidde i bondehus, selv hugge deres
             talte degnelæsning ophørte, og i loven om-
             taltes nu 3 slags lærere - degne, skole-
             holdere og omgangslærere.
               Førstnævnte var jo kirkelige embeds-
             mænd,  ikke sjældent med akademisk
             uddannelse.  De blev nu sat til at være
             lærere i en børneskole, som de ofte måtte
             skaffe hus til i deres egen degnebolig,
             dette til trods for, at der i begyndelsen af
             1700-årene var kommet gang i skolebyg-
             geriet på landet. Mange degne søgte ved
             at betale en substitut at undgå lærerger-
             ningen, enten fordi de ikke ville, eller
             måske fordi de følte, at de ikke kunne.
             Nogle fandt, at de med deres akademiske
             baggrund og dermed højere sociale sta-
             tus var hævet over denne pligtudøvelse,
             andre turde simpelthen ikke give sig i lag
             med opgaven.
               Skoleholderne var lærere, der i land-
             sognene  forestod  undervisningen  af
             bønderbørnene.  Ifølge skoleloven  af
             1739 skulle de aflaste degnene i under-
             visningen af børnene. Deres baggrund    »Den tilsmurte Skoleholder«, litografi 1872,
             og uddannelse  var af højst forskellig  Illustreret Tidende.

                                                                                     17
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24