Page 33 - Årsskrift 1987 fra Historisk Forening Værløse
P. 33
bandt man et stykke sort tøj på hver af med dele af en eller anden plante, det
dem. Kludene eller båndene skulle nogle kunne for eks. være grønne pileblade,
steder sidde en nærmere fastsat tid, andre skræppeblade eller grøn byg. For at få bi-
steder måtte de ikke fjernes af menneske- erne til at gå hurtigt i kuben, forsynede
hånd, men skulle sidde til de faldt af af sig man den øverst oppe med et kors af et par
selv. For at bierne ikke skulle høre, når grene. Dette hindrede også bierne i at flyve
man sang over den døde, brugte man at bort. Og lod man så korset sidde, var man
dækker kuberne til med lagner eller sikker på at få godt held med sværmen.
sække; det samme brugte man, når man Men det var ikke nok at få den i kuben.
bar liget bort fra hjemmet. De skulle jo også blive der, derfor brugte
Døde bierne ud, var det meget slemt, for man at stikke en ubrugt synål i kuben over
så vidste man, at en ulykke ville ramme flyvehullet og anbringe en blåurt (korn-
ejeren, idet det enten betød hans egen død, blomst) i kuben.
dødsfald i familien eller sygdom blandt Men man kunne også selv være årsag til,
kvæget. Til at afværge disse ulykker fand- at bierne fløj bort, når de sværmede. Hvis
tes intet middel. man for eks. gik ud nytårsdag, nogle steder
Ved sværmningen var der forskellige var det juledag, ville bierne, når de den
ting at passe på. For at hindre at sværmen følgende sommer sværmede, flyve bort ad
fløj bort, var det således almindeligt, at den kant, man var gået.
man skyndte sig ind i spisekammeret og Når man begyndte på biavl, skulle man
vendte et brød, så det kom til at ligge med helst stjæle den første sværm, så fik man
den flade side opad, eller også anbragte bedst held med bierne. Særlig godt held fik
man det på den ende, hvoraf der var skåret. man med dem, hvis man hentede tre hånd-
Andre steder kastede man jord, sand eller fulde indviet jord fra kirkegården og
lignende i vejret for at få sværmen til at strøede den ene under kuben, den anden
sætte sig, ligesom man også kunne "kaste på kuben og den tredje på flyvebrættet.
stål" over den. I nogle egne skulle man tre Hittebier var der også særligt held ved.
gange kaste en træsko over hovedet. I an- Bier måtte ikke sælges, for så risikerede
dre egne var det tøfler eller højre strømpe. man, at heldet gik fra de bier, der blev
Undertiden hjalp dog intet af alt dette, tilbage. Man måtte heller ikke forære bier
og man måtte så gå over til kraftigere mid- bort til sine venner, da man så risikerede,
ler. Ved besværgelser søgte man så at at bierne stak venskabet bort med deres
"stille bierne" som det hed. Det skete altid brod. For at hindre at bier mislykkedes,
i Vor Herres navn, og formlen der blev tilrådedes det at smøre flyvehullet og ku-
fremsagt, var en bøn til bierne om at blive ben indvendig med menneskeblod.
hvor de hørte hjemme. En af disse bønner Vendte man hjem med bier, man havde
lød således: købt, skulle man gå tre gange rundt om
Lille Bi med den side Mund! huset med dem, inden man anbragte dem
Bliv her på din egen Grund, på deres fremtidige plads. Dette hindrede
dig til Ære og Os til Gavn! dem i at flyve bort og fik dem til at trives
Hør Du det i Jesu Navn! godt.
Denne bøn skulle fremsiges tre gange. Nu et par meget gamle ordsprog om
Havde man så først fået sværmen til at bier:
sætte sig, måtte fangekuben gøres klar til Bien gavner meget og koster lidt, thi ingen
at modtage dem. For at bierne ikke skulle kreatur betaler bedre sit husly.
flyve bort, måtte den indvendig indgnides Når man har en hyldebusk og et bistade i
31