Page 19 - Årsskrift 1972 fra Historisk Forening Værløse
P. 19

Karen var meget virksom som bestyrelsesmedlem i vor forening, og hun har j
           længere perioder hjulpet til ved udgravninger på egnen, f. eks. i Farum Lillevang,
           bondegård i Jonstrup, vandmølle i Kr. Værløse, jernalderboplads på Ganløse Almager
           og desuden undersøgelsesarbejder i Herløv og Farum kirker.
             Vore båndoptagelser skyldes Karen, og hun var med til at indføre vor lovpligtige
           registrering af museumsgenstande. Lysbilledarkivet blev også hendes område.
             Et rigt liv har Karen levet, og vi, som kendte hende, kunne nok have ønsket, at hun
           havde været iblandt os mange år endnu og glædet os ved sin utrolige arbejdskraft og
           ved sin væremåde.
             Vi har mistet en god medarbejder og en god kammerat. Vi savner Karen.

                                                                   Karl K. Nielsen.























                        Vej og sti i Værløse sogn


                                 i svundne tider

                                         Af Lars Nielsen


             Veje og stier har naturligvis altid ligget, hvor folk har haft brug for dem. De blev
           ikke udstukket af byplanlæggere, men banet af den stedlige befolkning som forbindel-
           ser ud til mark og overdrev, til herregården hvor det ildelidte hovarbejde skulle gøres,
           og til landsdelens hovedstad for de få der nogensinde fik ærinde der. For Værløses
           vedkommende var dette i den tidlige middelalder Roskilde, og tidligere endnu måske
           Lejre. Senere blev det København.
             Terrænets fremkommelighed spillede en betydelig rolle. Søer og moser måtte man
           udenom, og åerne passerede man, hvor de var smallest. Thi bygning af broer var både
           en vanskelig og bekostelig opgave, og hvem havde lyst til at påtage sig den?
             De fleste veje er begyndt som fodstier, der også blev brugt som ridestier. Langt
           senere, da vognen blev almindelig, blev de udvidet til køreveje - men uden over-
                                                                                17
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24