Page 24 - Årsskrift 1972 fra Historisk Forening Værløse
P. 24

er der stadig, og når De næste gang kører ad den dejlige vej gennem Nørreskov.
                 tænk så på at her har vore forfædre færdedes gennem op mod 5000 år.
                   Men selve skoven var der næppe. Langs vejene var der sikkert altid dyrkede
                 marker, og netop dette forhold bevirkede at vejene ikke blev flyttede, for dengang
                 som nu ville enhver lodsejer modsætte sig en vejforandring,  der kunne komme til at
                 gå ud over hans dyrkede arealer. Den fordeling af skov og agerland, som vi kender,
                 stammer fra en forholdsvis sen tid, fra skovreguleringer gennem de sidste to hundrede
                 år, og de smukke stengærder, der i dag indrammer  Nordsjællands  skove, blev først
                 rejst i årene 1780-90.
                   Om veje og stiers forløb middelalderen  igennem ved vi intet, fordi der ingen
                 landkort findes fra denne periode. De dukker først op umiddelbart  før de store
                 landboreformer  i slutningen af det attende århundrede,  og viser en vejføring, der i
                 hovedsagen er den samme som vi har i dag. Dog med visse undtagelser  især for
                 Lilleværløses vedkommende. Dem finder vi lettest på et kort fra 1765 der kom som
                 bilag til E. Laumann  Jørgensen og P. Chr. Nielsen's i 1964 udkomne værk "Nord-
                 sjællands skove gennem 200 år", og hvis hensigt er at vise statsskovenes udstrækning
                 i hvad man dengang kaldte Københavns Beritt.
                   Store- og Lillehareskov vises her som en sammenhængende  skov der strækker sig
                 omtrent op til Lilleværløse. Hele syvstjerneområdet er aftegnet som skov. Der findes
                 desuden en lille skov mellem Lille- og Kirkeværløse og en større mellem Kirkevær-
                 løse og Ganløse. Vejene er enten tegnet med en kraftig eller en svag streg, hvad der
                 vel kun giver mening når stregens tykkelse skal angive vejens betydning.
                  Vejen gennem    ørreskov er tegnet med en kraftig streg. Forbindelsesvejen  fra
                 Kollekolle over Lilleværløse til Kirkeværløse derimod kun med en tynd streg, hvad
                 der må forundre os, da færdselen mod København  allerede på dette tidspunkt må
                 have været betydelig. Til gengæld er en vej fra Lilleværløse ned over markerne til
                 Fiskebæk markeret med en kraftig streg. Men denne vej blev lukket ved udskiftnin ..
                 gen 1775, og da skovgærdet blev rejst blev der sat et aflåset led tværs over vejen,
                 så den kun kunne bruges som fodsti.
                   En anden kraftigt optegnet vej - der ikke findes mere - fører fra Lilleværløse
                 mod Ryetskov. Den udgår fra byens gamle centrum hvor bystævnet lå - ved nord-
                 enden af "Den røde plads" - og bugter sig ud over markerne til den rammer skoven
                 lidt syd for det nuværende skovled, bøjer derefter lidt mod syd og bliver oppe på de
                 høje bakker på sydsiden af Sækken nogle hundrede meter, indtil den går på skrå
                 ned over bakken og ud gennem den dalsænkning der nu kaldes Dammen. Den fort-
                 sætter gennem dalen syd for den kendte bronzealderhøj  på Ryetgårds mark, følger
                 samme gårds nuværende markvej og rammer den oldtidsvej der tidligere har været
                 beskrevet. Denne følges i sit gamle forløb forbi Kirkeværløse mod Ganløse. Inde i
                 Ryetskov kan man den dag i dag finde den gamle vej som et næsten sammengroet
                 skovspor, og på generalstabens  målebordsblad  nr. 8, Ballerup, fra 1897-1900  kan
                 man skimte hele linieføringen. Skulle man tro kortet var denne vej sognets hoved-
                 færdselsåre, men det er næppe sandheden. Der er snarere tale om en gammel vej som
                 trafikken allerede har forladt. I hvert fald nedlægges den under udskiftningen  og
                 erstattes med den nuværende lige vej.

                 22
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29