Page 20 - Årsskrift 1972 fra Historisk Forening Værløse
P. 20

fladebehandling.  Blev de ufremkommelige,  kørte man uden om de værste huller og
                 gjorde derved vejen bredere, til stor harme for de stedlige lodsejere. Veje af den slags
                 kan ses overalt i u-landene,  og findes i den europæiske del af Sovjet endnu i vor tid.
                 Skærvelagte  veje er en relativ ny opfindelse. Den blev gjort af den franske ingeniør
                 Mac Adam - hvorfor de kaldtes macadamiserede  - i begyndelsen af I8-hundredtallet,
                 og de første danske blev anlagt mellem 1810 og 1820, og det var hovedvejene.  Bi-
                 vejene rundt om i sognene måtte vente årtier endnu.
                   Overfladebehandlingen  med tjære og asfalt tog først sin begyndelse da biltrafikken
                 tog til straks efter første verdenskrig,  og her gik Værløse kommune  i spidsen.  ye
                 behandlingsformer  skulle gennemprøves,  og vognmand  Niels J. Nielsen,  Birkedal,
                 som dengang var vejudvalgets  formand,  stod - ivrigt støttet af amtsvejinspektøren  -
                 i spidsen for dette arbejde, der varede til lidt ind i tyverne. Andre kommuner  høstede
                 godt af Værløse kommunes forsøg.
                   For at få et begreb om de allerældste veje i det nuværende Værløse sogn vender vi
                 os til Vilhelm la Cour's doktordisputats  fra 1927 "Sjællands  ældste Bygder", hvori
                 han bl. a. søger at påvise de ældste færdselslinier på øen. Han finder at såvel dysserne
                 fra yngre stenalder  som bronzealderhøjene  ligger i rækker i landskabet,  og går ud
                 fra at disse rækker af oldtidsmindesmærker  markerer gamle færdselslinier.  Det inter-
                 essante er at de "veje" forfatteren  finder fra yngre stenalder, genfindes - med mange
                 udvidelser - i bronzealderen.  Det ser altså ud som om befolkningen  har bredt sig ud
                 til siderne fra de oprindelige færdselsårer.
                   Ifølge Vilhelm la Cour løber der i yngre stenalder  to veje gennem Værløse sogn,
                 begge i hovedretningen  nord-syd og begge tangerende  Farum sø. Den østlige af dem
                 kan spores fra det nuværende  Karlebo, vest om Sjælsø over Bregnerød  til Fiskebæk,
                 og derfra op gennem Nørreskov til Kollekolle hvor sporet taber sig, måske fordi alle
                 oldtidsmindesmærker  her er blevet sløjfet. Den  vestlige vej kommer  fra egnen
                 omkring Lynge, passerer det sted hvor nu Geddevasegård  ligger og går over Dron-
                 ningholmen  - den lille ø ude i Sortemose - og gennem  Præsteskov  til Ryetgård,
                 hvor den bøjer mod vest, går tæt nord om Kirkeværløse,  og følger den linie som
                 vejen mod Ganløse nu har. Her forsvinder sporene af den.
                   Begge veje genfindes  i bronzealderen,  dog kan den østlige linieføring  nord for
                 Fiskebæk ikke længer påvises, mens den vestlige vej nu kan følges helt ind i Strø
                 herred. Vejen fra Ryet mod Ganløse findes stadig, men der er kommet en ny vej til.
                 Den fører fra Ryetgård  tæt øst om Kirkeværløse,  over Bringe, Målev, Smørumnedre
                 og Smørumovre  til Hove, derfra ud over mosen til Herringløse,  og videre i retning
                 mod Roskilde og Lejre, der synes at have været et kult sted i denne periode. Der er
                 dog spring i denne vejlinie, men det kan skyldes at bronzealderhøjene  er sløjfet mere
                 grundigt somme steder end andre.
                   Både i Præsteskov og Nørreskov findes der nogle hulveje der fører ned over bakke-
                 faldet mod de steder hvor vejene har passeret søkanten. Om dem siger Vilhelm la
                 Cour at de stammer fra oldtiden. Nok muligt. Men de viser dog sikrere, at der har
                 gået veje her langt senere, både i jernalderen  og den tidlige middelalder,  ja muligvis
                 helt op mod vor tid.
                   Den gamle vej gennem Præsteskov eksisterer ikke mere, men vejen over Fiskebæk
                 18
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25