Page 26 - Årsskrift 1972 fra Historisk Forening Værløse
P. 26

Vejen langs skovbrynet til Bagsværd var privat og i endnu ringere tilstand. Den
                benyttedes kun af de få mennesker der boede langs med den.
                  Men man savnede en kørevej til Ballerup, og derfor overtog kommunen straks
                efter århundredskiftet  en af skovvæsenets veje der fra Syvstjernehus førte gennem
                Lillehareskov, forbi Ravnehus, og gennem Egebjergene op til Skovvej mod Ballerup.
                Det var en forbedring, men af de små. Det var en omvej at køre og man skulle
                dengang op ad den stejle Dyrebakke som hestene ikke kunne lide. Ønsket om bedre
                forbindelse med både Ballerup og Farum var derfor levende i Lilleværløse. Den
                skulle først komme nogle år efter første verdenskrig.
                  Fra Kirkeværløse gik som nu en vej over Bunds Bro mod Ganløse, og en anden
                over Snarevad Bro gennem Ganløse Ore til Farum, hvor sognepræsten for Farum-
                Værløse menighed boede. Ad denne vej kom han kørende om søndagen, og ad den
                vej gik børnene fra Kirkeværløse til konfirmationsforberedelse  i Farum præstegård.
                Det var også vejen til lægen og apoteket i Farum. Var man til fods kunne man
                afkorte vejen lidt ved at følge skovbrynet gennem Sortemose til Geddevasen.
                  En tredie vej førte fra Kirkeværløse i en stor bue ud forbi Hjortøgård  og Fugle-
                bækgård til Bringe hvor den delte sig. Den ene førte gennem Bringe by ud til Gam-
                melvad Bro over Værebroå, og drejede så op over bakken til Måløv. Den anden
                førte over Jonstrup  til Ballerup. Til de mange gårde der dengang lå på bakken
                mellem Kirkeværløse og Bringe kom man ad private veje, der dog også benyttedes
                af ikke hjemmehørende  folk der skulle til Bringe fordi vejen var en smule kortere.
                Hele dette vejsystem blev forstyrret da man byggede Værløselejren i årene 1909-1 I,
                og siden Flyvestation Værløse.               .
                  Gårdene og husene i Jonstrupvang  er vistnok den del af sognet der sidst blev
                udskiftet, og ved den lejlighed blev man kun betænkt med een offentlig vej, og den
                førte til Jonstrup. Et gammelt kort viser ganske vist en privat vej som omkring øst-
                enden af Søndersø fører op til Lilleværløse, men den blev lukket da Københavns
                kommune købte søen i halvfjerdserne, og så havde man ingen kørevej til Lilleværløse
                før den nye vej til Ballerup blev anlagt. En stærkt benyttet fodsti var der dog.
                  Men foruden af disse veje var sognet gennemkrydset  af et stort antal fodstier,
                ad hvilke der var en betydelig færdsel. Det var jo kun et mindretal af beboerne der
                havde hest og vogn, og cyklen fandtes ikke. Derfor gik man på sine ben når man
                skulle fra sted til sted, og folk var - set med nutidsøjne - forbavsende dygtige til at
                gå. Her er et eksempel. To unge piger havde af deres husbondsfolk fået fri en dag
                til at besøge udstillingen i København i 1888 og de havde fået kørelejlighed derind
                med en torvevogn tidligt om morgenen. Dagen igennem gik de rundt og så hvad
                der var at se på udstillingen, derefter var de ude i byen for at se kongeparret køre
                æresrunde i anledning af kongens 25-års regeringsjubilæum.  Om aftenen var de i
                Tivoli, og derefter gik de på deres ben hjem til Lilleværløse! Fra Bispebjerg og hjem
                gik de barfodede da deres nye sko havde gnavet hul på lilletåen. Den ene af dem var
                mm mor.
                  En af sognets mest benyttede stier hed malkestien og forbandt Lilleværløse med
                byens overdrev, det område hvor nu Hareskovby ligger, men hvor der dengang kun
                boede en halv snes familier. Den begyndte ved Hareskovhvile, fulgte den gamle vej
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31