Page 84 - FuresøHistorien, bind 2
P. 84
enten før eller efter gudstjenesten. Tillige
4. juni 1699 i at ride rundt i landsbyen og skulle degnen læse med dem én gang om
drikke en tønde øl sammen. Det var skik, at
Enkelte steder begyndte man dog på en
gårde og huse i landsbyen, dansede lidt på stedlig godsejers eller præsts initiativ og
gårdspladsen og fik en skænk af madmode bekostning at oprette almueskoler. I Farum
ren på stedet. Men det egentlige gilde fandt har der tilsyneladende været en sådan tidlig
sted om aftenen med den mad, de unge skole, idet der i skattemandtalslisten for Fa
rum 1645 nævnes en »skolemester«, Madz
Poulsen 32 år, som boede i præstegården.
Denne festdag fik et efterspil. 12. juni I 1675 nævnes det, at et lidet hus for en
1699 stævnede amtsforvalter Jochum Fr. den af kirkeladen, næst efter kirkemuren, af
Rode en lang række tjenestekarle i Farum præsten er opsat til skole, og det noteres,
og forelagde dem flg. anklage: At det: » at den står på kirkens grund .
Det var en såkaldt dansk skole, startet
af præsten Nils Nielsen Gotlænder, og efter
Juni da de med Blus og Tromme havde re hans død 1695 førtes skolen videre af pro
det Sommer i By, og derefter drukket var fessor Poul Vinding. I 1696 oprettede el
turde sig understå imod Loven og de stillede Stavnsholts ungdom. Denne blev også ind
Forbud, og derved at fordærve Bondens He rettet i kirkeladen, som på dette tidspunkt
ste, forøde og opdrikke deres Løn, og på en
de om ret til at kræve tømmer og bygnings
Levnet med Spil, Drikken og Dansen og an materialer samt såsæd fra bønderne. Denne
tilladelse fik han 20. maj samme år. Vedrø
Sagen endte 10. juli med at amtsfor rende skolen nævnes, at der i bygningen
valteren lod sagen falde, da det var første forefindes en jernkakkelovn samt, at der
gang, de pågældende havde forbrudt sig. skal møbleres med borde og bænke.
Endnu i 1710-11 holdt Poul Vinding fast
ved skolen, selv om han solgte Farumgård
6-7 år tidligere. Han donerede da penge til
studiodus Henrich Bech, »
Da enevælden blev indført, stod almuesko .
levæsenet stadig umådeligt lavt, og staten
re regelmæssig skolegang for befolknings
flertallets børn.
Der fandtes kun få steder, hvor børnene te for de gode sæder i samfundet. Det blev
kunne lære at læse og skrive. Og på landet overdraget til præsten at være en slags politi
og strafmyndighed i forskellige forhold, der
begrænset til, at degnen under præstens
at gøre. Præsten skulle kontrollere uordener
i den kristne børnelærdom, om søndagen, og udskejelser som letfærdighed, ødselhed,
84