Page 253 - FuresøHistorien, bind 1
P. 253

JOBNAME: 2. udgave 2013 − 1.k PAGE: 94 SESS: 40 OUTPUT: Tue Oct 8 14:31:47 2013
    /first/Vaerloese_Historiske_Forening/ODT2/161118_Furesoehistorien_2−sp/kap_03







































                        Figur 79. Dette opbyggelige syn mødte først i 1500-tallet præsten i den nærliggende Smørumovre Kirke, når han med
                        front mod menigheden løftede blikket opad i koret. Menigheden nede i skibet må have fremstået som fromme lam i
                        denne billedramme, hvor folket boltrer sig omkring den hellige nadver. To mænd deltager i en væddekamp kaldet
                        »dra granja«. Den enes hustru benytter lejligheden til at rise manden, som slipper en vind i hovedet på en anden, der
                        rækker tunge ad det hele og tisser i en spand. Manden, der propper sig øverst til venstre, kaldes »grovæderen«. Hen
                        mod reformationen kredsede kalkmalerierne ofte om sådanne groteske figurer som kontrast til de bibelske motiver.
                        Bøndernes optræden harmonerer med adfærdsreglerne i håndværkerlaugenes »skråer« fra 1400-tallet om de løs-
                        slupne fester ved fastelavn og Valborgsmesse.Alle medlemmer skulle således deltage i kædedansen i gaderne, så de
                        ikke lallede berusede rundt. Kirken var modstander af disse fester, og de respektløse billeder kan vel uanset tolkning
                        tages som udtryk for et voksende skel mellem kirken og livet udenfor – og for manglende gensidig respekt mellem
                        stænderne. Foto: TRB.

                        grethe misbrugte rettertinget til konfiskation  styre – uden dog at opnå de tyske fristæders
                        af modstandernes gods, så i 1400-tallet så  selvstændighed.
                        man i stigende grad rigsråderne deltage i ret-  Bortset fra Roskildebispens lensmænd og
                        tertinget, som til sidst omdøbtes til »Det kon-  deres folk samt et par præster tilhørte Furesø-
                        gelige Retterting og Råd«.            sognenes befolkning tidens laveste stand
                           Fra Herredstinget udskilte man sidst i mid-  – den uprivilegerede bondestand. Vi har alle-
                        delalderen birkeretter, som knyttedes til sam-  rede hørt om fæstebondens position over for
                        lede storgodser – en udvikling som sikkert  jordejeren, som jo i Furesø var Roskildebispen
                        skal ses i sammenhæng med stormændenes  for hovedpartens vedkommende. Der var ca.
                        stigende indflydelse og med vornedskabet på  50 fæstebønder samt nogle få selvejere og
                        de sjællandske øer. Birkeret på adelsgodser  landhåndværkere. Resten af de omkring 750
                        kendes først efter 1450, men de forekom på  indbyggere hen mod middelalderens slutning
                        kron- og kirkegodserne allerede fra 1300-tal-  har været hustruer, karle, piger, aftægtsfolk og
                        let.                                  børn. De fleste har boet på gårdene og enkelte
                           Købstæderne fik allerede på et tidligt tids-  som daglejere i små landsbyhuse, som har væ-
                        punkt i 1200-tallet deres egen stadsret og by-  ret udskilt fra gårdene. Ude i landskabet var

                                                                                             253
   248   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258