Page 15 - Bogen om Karl K. Nielsen
P. 15

I samtalen med Sven Alkærsig  næsten  50 år senere neddæm-
                                                                Mi d tsj æl lands ke Jern bane.
     pede Karl sine teoretiske  kundskaber  og svarede  let omskre-
                                                                Ud over  strækningen
     vet således:  »Jeg tror man lærer sig sit fag bedst gennem det
                                                                Ntes»ed-Rings  ted var  den
     praktiske arbejde i marken«.  Heri lå altså slet ikke en nedvur-
                                                                planlagt til at gå  fra  Ring-
     dering af det boglige,  men for ham manglede  både tilstræk-  sted til Hillerød.
     kelig tid til og mulighed for at læse nok i sine bøger, endsige  I l9l9 begyndte  man an-
     læse aviser,  mens videbegæret var størst.                 lægget af banen  til Hvalsø
       Det pinte ham iøvrigt også, at han aldrig kunne  få tid til at  og videre til Frederilessund
     deltage i det sociale ungdomsliv i byen. Det betød bl.a., at han  som en enkeltsporet, ind-
                                                                hegnet  bane,  og i årene
     ikke vidste, om vilkårene  var bedre  eller dårligere på andre  1924-28 blev  den taget i
     gårde for tjenestekarle  som ham selv, men livet på landet som  brug,  mens  forbindelsen  til
     sådan holdt han af; naturen, det dyrkede land og de mange  Hillerød aldrig  kam i drift.
     dyr. Landbrugsfagligt  ønskede  han også at skaffe sig ny viden  I maj 1936 kørte det sidste
     og indsigt, og det var ikke nemt, når arbejdsdagen  var på  tog mellem Ringsted og Fre-
     omkring l6 timer dagligt.                                  deriks sund.  Hele  proj ektet
       Senere opdagede  han imidlerti(  at han ikke var den eneste,  blev således  en total  fiasko.
     der befandt  sig i samme situation  og han forstod, hvordan  den
     noget nedladende betegnelse »bondekarl« i grunden var op-
     stået, ikke mindst blandt byboere. Endnu ikke  ffldt  20 år
     reflekterede  han meget  over de årsagssammenhænge, som
     gjorde, at nogen i landbosamfundet  kunne ffi tils§ndelse til
     at videreuddanne sig og andre ikke, selvom evnerne  var til
     stede.
       Ind imellem  syntes han trods alt at have gode  stunder,  f. eks.
     når han med mellemrum blev sat til at være barnepige  på
     nabogården!  Og det var ikke blot på grund af den ekstra ind-
     tjening det gav, men Karl var meget glad for børn  og gik ikke
     af vejen for at optræde som julemand  forskellige  steder,  lige-
     som han gjorde det for sine mindre søskende, når han var
     hjemme i julen.  Hans rolle hjemme blev efterhånden  som en
     slags reservefar, fordi hans far ofte kun var hjemme i en kort
     weekend på grund af sit arbejde, der 1924-28 foregik  på den
     nærliggende  »Midtsjællandske Jernbane«, hvoraf kun en del
     af strækningen kom i drift.

                                                               Tblstrup skole.  Den ældste del
                                                               afskolen  i Ringsted  Landsogn
                                                               blev  bygget  i 1 885, men  funge-
                                                               rer ikke meve somfolkeskole.
                                \                              Den nåede dog i udbygget  form
                                                               at blive 100 år Detvar lære-
                                                               ren på skolen, som tilsynela-
                                                               dende  manglede  forståelse for
                1                                              Karls arkæologis ke intere s s e.
                l                                              (Foto: Kaj E. Hermansen).
                l,             I

                 I                         _*
                 t                  --_            læ




                                            13 -
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20