Page 35 - Årsskrift 2024 fra Værløseegnens Historisk Forening
P. 35

Rede  for,  hvad  de  have  lært,  og    havde fået ansvaret for gennemførel-
          resultaterne skulle indberettes til amts-  sen, udarbejdede Arctander og Øll-
          skoledirektionen. Eksamensresultaterne   gaard vejledningen herunder.
          var  også  afgørende  for,  om  børnene  Hvordan eksamen foregik i praksis, er
          kunne  konfirmeres  som  14-årige  og    der mange eksempler på i skolekom-
          anskaffe  en  skudsmålsbog.  Den  var    missionsprotokollen, her blot et enkelt:
                                                          de
          lovpligtig i perioden 1833-1921, og når  Den 15  April 1829 afholdtes de befa-
          man  skulle  ud  at  tjene,  skulle  den  lede Examiner i Farum og Staunsholts
          udfyldes af tidligere arbejdsgivere, stem-  Skoler i Overværelse af Sognepræsten,
          ples af politiet ved flytning og fremvises  Skolepatronen, og Skoleforstanderen. –
          ved  pladsskifte  –  der  var  styr  på  folk  Børnene overhørtes saa vidt muligt i
          dengang!                                 Læsning, Regning, Religion, Bibel-
          Da eksamensbegrebet var nyt i lands-     historie, Skrivning, og gavede i Almin-
          byskolerne, og da amtsskoledirektionen   delighed god Rede for disse Deele. –

          Amtsskoledirektionens eksamensvejledning


            -  Børnenes Forældre bør indbydes til at være tilstæde, for selv at overbevi-
               se sig om Børnenes Fremgang.

            -  Disse Overhørelser bør gives al den Højtidelighed, og al den Opmuntring
               deres Natuur og Omstændigheder tillade, jf. Anordningens Bestemmelse
               om, at det skal paaskiønnes, hvilke der i hver Classe have lært meest, og
               hvis Fliid, Sæder og Opførsel have været de bedste.

            -  Hver Klasse bør overhøres særskildt for sig, og ikke begge paa eengang.

            -  Hvert Barn, i det mindste i øverste Klasse bør overhøres for sig (thi man
               bedrages let ved at tilspørge Børnene under eet) og prøves i alt, hvori det
               efter denne Anordning, ifølge Alder og Klasse skal være underviist. Det
               Vigtigere og Nødvendige bør have Fortrinnet for det mindre vigtige, det
               mindre nødvendige, og dette, f: E: færdig Kundskab i Geografie kun da
               gives noget værd, naar det vigtigere Indenadslæringen, og  Religions-
               kundskab efter de anordnede Lærebøger, Skriven og Regning ere
               fortrinlige.

            -      Vil eller kan Sognepræsten ikke selv holde overhørelsen og tilspørge, bør
               han i det mindste opgive Læreren det, hvori han skal prøve Børnene.

          Blandt disse forskrifter spores flere træk stadig i folkeskolens afsluttende prøver i
          dag, fx at mundtlige prøver er offentlige. Forskellene er dog tydeligere: Prøver er
          i dag både mundtlige og skriftlige og omfatter flere fag, og det er faglæreren og
          ikke sognepræsten, der eksaminerer.

                                                33
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40