Page 34 - Årsskrift 2024 fra Værløseegnens Historisk Forening
P. 34

Grundlaget for den individuelle under-   af  forårseksamen  1829  i  Farum  og
          visning  var  tabeller,  ophængt  på  klas-  Staunsholts Skoler, hvor den indbyrdes
          serummets vægge. Tavler i mange fag      Underviisnings Methode blev og prøvet,
          blev udsendt fra centralt hold, men skulle  og  befandtes,  uagtet  saa  mange  (af
          vedligeholdes af sognets skolekasse jf.  børnene)  formedelst  Sygdom  i  Vinter
          fx referat fra april 1833, hvor det bl.a.  havde forsømt den (skolen), ganske god.
          hedder endeel Tabeller, den indbyrdes
          Undervisning angaaende, som H: H: Hr.    Eksamener hvert halve år
          Provst Neergaard havde tilsendt Sognets  Tilsynet  med  kvaliteten  af  undervis-
          Skoler, blev besluttet saasnart muligt, at  ningen  blev  skærpet  ved  indførelse  af
          indsende dette til Kiøbenhavn for at blive  halvårlige eksamener i både ældste og
          klistret og pappet.                      yngste klasse, hvor børnene i April og
          At metoden også blev anvendt på Fure-    October  Maaneder,  i  den  for  Sognet
          søegnen, ses bl.a. af protokollens referat  anordnede  Skolecommissions  Nærvæ-
                                                   relse  offentligen  overhøres  og  giøre

          Tavler til den første undervisning i læsning og regning


































          De første læsetavler var med enstavelsesord, men efterhånden blev ordene længe-
          re. Derpå fulgte korte sætninger om skolen, sanserne, naturen, ordsprog og sal-
          mer. Regnetabellerne var opbygget på tilsvarende vis og omfattede foruden de fire
          regningsarter også regning med mål og vægt.                Fotos: au.skolehistorie.dk.





                                                32
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39