Page 34 - Årsskrift 2024 fra Værløseegnens Historisk Forening
P. 34
Grundlaget for den individuelle under- af forårseksamen 1829 i Farum og
visning var tabeller, ophængt på klas- Staunsholts Skoler, hvor den indbyrdes
serummets vægge. Tavler i mange fag Underviisnings Methode blev og prøvet,
blev udsendt fra centralt hold, men skulle og befandtes, uagtet saa mange (af
vedligeholdes af sognets skolekasse jf. børnene) formedelst Sygdom i Vinter
fx referat fra april 1833, hvor det bl.a. havde forsømt den (skolen), ganske god.
hedder endeel Tabeller, den indbyrdes
Undervisning angaaende, som H: H: Hr. Eksamener hvert halve år
Provst Neergaard havde tilsendt Sognets Tilsynet med kvaliteten af undervis-
Skoler, blev besluttet saasnart muligt, at ningen blev skærpet ved indførelse af
indsende dette til Kiøbenhavn for at blive halvårlige eksamener i både ældste og
klistret og pappet. yngste klasse, hvor børnene i April og
At metoden også blev anvendt på Fure- October Maaneder, i den for Sognet
søegnen, ses bl.a. af protokollens referat anordnede Skolecommissions Nærvæ-
relse offentligen overhøres og giøre
Tavler til den første undervisning i læsning og regning
De første læsetavler var med enstavelsesord, men efterhånden blev ordene længe-
re. Derpå fulgte korte sætninger om skolen, sanserne, naturen, ordsprog og sal-
mer. Regnetabellerne var opbygget på tilsvarende vis og omfattede foruden de fire
regningsarter også regning med mål og vægt. Fotos: au.skolehistorie.dk.
32