Page 33 - Årsskrift 2024 fra Værløseegnens Historisk Forening
P. 33
Øvelser, saasom Løbe-, Springe-, reb til springemaskinen i Staunsholt
Klavre-, Svømme- og militaire Øvelser, Skole – så lidt skete der altså!
dog på betingelse af Sognecom-
missionernes paa de locale Om- Metodemæssigt var skolerne bundet til
stændigheder grundede Bestemmelser. den indbyrdes undervisningsmetode,
Gymnastikpladsen skulle være 800-1200 pålagt i forordning af 8.marts 1819. Her
2
Alen , og de allernødvendigste Appa- kunne én lærer, bistået af bihjælpere,
rater til saadanne Øvelser ved enhver dvs. ældre elever, undervise et stort antal
Skole, hvor Gymnastik indføres, an- elever samtidig, så den var billig i
skaffes efterhaanden paa Skolecas- lærerløn – velset ikke mindst på grund
sens Bekostning. Selv om Arctander og af statsbankerotten i 1813 _ og
Øllgaard advarede om, at de lokale skolekommissionen skulle vaage for, at
omstændigheder kunne forsinke udviklin- denne Instruction nøiagtigen efterleves.
gen, viser et skoleregnskab for 1840 Den rigide metode dominerede lands-
bagest i protokollen, at skolekassen dette byskolen i årtier, toppede i 1849 og blev
år havde betalt over 3 rigsbankdaler for derefter hurtigt udfaset, men først of-
to klatretove med knuder og fire favne ficielt afskaffet i 1865.
Læsecirkel ved den indbyrdes undervisning
En elevgruppe står med hænderne på ryggen i en kreds omkring bihjælperen, som
skal lære dem at læse. Læreren ringer med en klokke, når alle grupper skal skifte
til næste tavle. Eleverne følger bihjælperen fra tavle til tavle og gentager det
sagte. Tegningen er fra I.W. Bruun (1820): Den Lancasterske Skoleindretnings
Historie.
31