Page 30 - Årsskrift 2024 fra Værløseegnens Historisk Forening
P. 30

Værløse var landsbyordnede og toklas-    lands  Stift  under  biskop  Balle.  Hertil
          sede med en yngste og en ældste klasse,  kom  stifterne  Lolland-Falster  og  Fyn
          mens Jonstrup Øvelsesskole var statsejet  efter ønske fra biskopperne Boisen og
          og allerede i 1897 blev fireklasset med  Hansen. Den nye skolelov blev med det
          hverdagsundervisning.                    provisoriske Reglement for Almueskole-
                                                   væsenet  paa  Landet  af  10.10.1806  af-
          En ny start for skolen i 1814            prøvet i landets tre østifter, før den blev
          De  fem  sæt  skolebestemmelser  af  29.  lov  i  1814.  Farums  skoleprotokol  be-
          juli  1814  fastsatte  regler  for  almue-  gynder da også allerede i 1810, dvs. fire
          skolevæsenet  på  landet,  i  købstæderne  år før anordningens udstedelse, og amt-
          og  i  København,  samt  for  skolekom-  mand  Arctander  og  provst  Øllgaard
          missioner og for børn i almue- og bor-   kunne i vejledningen glæde sig over, at
          gerskolerne  i  København.  Vigtigst  i  der  allerede  forelå  godkendte  skole-
          denne  sammenhæng  var  anordningen      planer i fire af Ølstykke Herreds pasto-
          for almueskolen på landet, fordi de fle-  rater;  kun  Farum  Sogns  skoleplan
          ste  børn  helt  frem  til  midten  af  1900-  manglede Kancelliets godkendelse, som
          tallet  levede  på  landet,  og  det  var  da  var en forudsætning for, at direktionen
          også den, der gjaldt for Farum og Vær-   kunde  med  Sikkerhed  beregne  Sognets
          løse.                                    Midler til skolen.

          Bestemmelserne  var  den  Store  Skole-  Vigtige temaer i den nye skolestruktur
          kommissions  flotte  punktum.  Den  vir-  var  klassedeling  og  helårsskolegang,
          kede 1789-1814 og bestod i starten af en  obligatorisk undervisningsmetode, krav
          kreds af magtfulde mænd omkring den      om uddannede skolelærere i stedet for
          unge  Frederik  6,  heriblandt  Christian  degne  og  skoleholdere,  skolekommis-
          Ditlev  Reventlow,  Ernst  Schimmel-     sionen  som  ny  lokal  skoletilsynsmyn-
          mann og biskop N.E. Balle, mens Johan    dighed samt standardkrav til skolebyg-
          Ludvig  Reventlow  inspirerede  med  sit  geri. Mange af kravene er set med nu-
          forsøgsskolevæsen  på  Brahetrolleborg.  tidens øjne langt fra tilstrækkelige, men
          Kommissionens første handling var op-    set  i  forhold  til  de  to  foregående  sæt
          rettelsen  af  dansk  læreruddannelse  i  skolebestemmelser,  nemlig  kapitel  3  i
          1790. En nyordning af børneskolen var    Kirkeordinansen  fra  1539  og  den
          sværere at enes om, så den kom først i   pietistiske skolelov fra 1739, var der tale
          1814, for mere undervisningstid til bør-  om betydelige fremskridt. Her – 210 år
          nene betød mindre tid til arbejde hjem-  efter 1814-bestemmelserne – er mange
          me  eller  hos  husbond,  hvis  barnet  var  dilemmaer  fortsat  aktuelle,  bl.a.  hvad
          ude at tjene.                            angår  skolens  indhold  og  acceptabel

          Der er mangeårig dansk tradition for, at  elevadfærd.
          nye  skolebestemmelser  forberedes  ved
          forsøgsvirksomhed, og det var allerede
          tilfældet  her,  idet  Kancelliet  ønskede
          landsbyskoleordningen afprøvet i Sjæl-


                                                28
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35