Page 40 - Årsskrift 2024 fra Værløseegnens Historisk Forening
P. 40

Hvad satte sig spor?
          Set i bakspejlet har der været en række
          paradigmeskift både nationalt og lokalt,
          siden  Arctander  og  Øllgaard  for  mere
          end 200 år siden skrev deres vejledning
          om  implementeringen  af  1814-ordnin-
          gen.  På  nationalt  plan  har  væsentlige
          ændringer  i  perioden  bl.a.  været
          enevældens  ophør,  demokratiseringen
          med  ministerier  og  kommuner  i  2.
          halvdel af 1800-tallet, de to verdenskrige
          i første halvdel af 1900-tallet; fra midten  Kilder
          af 1900-tallet udviklingen af velfærds-  Trykte kilder
          samfundet  og  lidt  senere  samfundets  Årsskrift 1989, Historisk Forening for Værløse
          digitalisering. Lokalt skiftede Værløse i  Kommune:
                                                   - Balslev Strøyer, Per: Degne, skoleholdere og
          1900-tallet status fra land- til omegns-
                                                    lærere.
          kommune og tiltrak unge, vellønnede og   - Damsgaard-Sørensen, Bent: De ældste skoler
          uddannelsesbevidste borgere, der stillede  i Værløse
          høje krav til deres børns uddannelse. I  Dansk skolehistorie, bd. 2, Da skolen tog form.
          perioden  blev  den  lokale  skolestruktur  Aarhus Universitetsforlag:
                                                   - Larsen, Chr. (2013): Tilsyn og selvstyre i
          derfor  udbygget,  først  med  Hareskov
                                                    skoleforvaltninger; kapitel 16.
          Skole i 1918, så med Syvstjerneskolen i  - Nørr, Erik (2013): Den indbyrdes
          1962 og Søndersøskolen i 1973.            undervisningsmetode; kapitel 12.
                                                   - Sonne, Pernille (2013): Skolelovene af 1814;
          Mange  temaer  fra  1814  karakteriserer  kapitel 7.
                                                   Holm-Larsen, Signe (2014): Hvor længe gik de
          stadig den danske folkeskole, fx børns
                                                   egentlig i skole? Elevtimetal på 7. klasse-
          undervisningspligt  og  de  dermed  for-  trin 1814-2014; i: Uddannelseshistorie 2014 –
          bundne  ulovlige,  men  dog  færre  for-  Skoleanordningerne af 1814, 48. årbog fra
          sømmelser,  uddannet  undervisnings-      Selskabet for Skole og Uddannelseshistorie.
          personale og test og prøver. Men meget   Larsen, Joakim (1893): Bidrag til den danske
                                                    Folkeskoles Historie 1784-1818. Genudgivet
          er også blevet anderledes: Valg af meto-
                                                    af forlaget Unge Pædagoger 1984.
          der og midler er blevet lærerens i sam-  Thomsen, Signe (2014): Selvejerbondens
          arbejde  med  eleverne,  og  undervis-    århundrede i Furesøområdet, 1800-tallet; i:
          ningsmidler er i et bredt udvalg tilgæn-  FuresøHistorien – en lokal danmarkshisto-
                                                    rie, bd. 2 Fra 1660-1990.
          gelige for alle. Skolekommissionen blev
                                                   Værløseegnens Historiske Forening.
          nedlagt som tilsynsmyndighed i 1990 og
          tilsynet decentraliseret til skolebestyrel-  Arkivalier
          serne.                                   A 2725, lb. 1: Skolekommissionsprotokoller
          Udfordringerne  for  skolen  var  store  i  Værløse 1872-1930. Protokollen er upubliceret
                                                   og transskriberet i samarbejde med Værløse
          1814, og er det også i dag. Har denne
                                                   gotiskgruppe på Mosegaarden.
          historie en morale, må det være, at de
                                                   A 2725, lb.nr. 11: Korrespondance til/fra
          kan løses over tid, når blot viljen er til
          stede.
                                                38
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45