Page 45 - Årsskrift 2009 fra Historisk Forening Værløse
P. 45
ker København gang på gang op direkte proprietæren må også siges, at udgøre et
eller indirekte i kilderne, når det f.eks. særtilfælde for lokalområdet.
bemærkes, at der blev solgt en høne til Således fremgår det, at folk fra Lille
København, eller at blomsterkonerne Værløse både handlede lokalt, i de nær-
gik den lange vej til hovedstaden, for at meste større byer, og i København. Det
supplere deres sparsomme økonomi. var mælk og landbrugsprodukter der
blev sendt til hovedstaden, mens de lo-
kale erhvervsdrivende, købmænd og
håndværkere dækkede befolkningens
behov for dagligvarer, leverede nye
landbrugsredskaber samt ydede hjælp til
reparationer af de gamle. Selvom mange
lokale personer handlede lokalt, måtte
købmændene og håndværkerne have de-
res forsyninger fra hovedstaden.
Omsætning af specialartikler som bl.a.
kaffe, te, tobak, vin, glas, porcelæn, sæbe
og parfume, som i København i stor ud-
strækning foregik i specialforretninger,
solgtes i provinsen i langt højere grad fra
købmandsforretninger, brugsforeninger
35
og lignende. Specialforretninger, som
fandtes i landets større provinsbyer, var
i starten af 1900-tallet endnu ikke kom-
met til Lille Værløse, og som vi har set,
var det netop varer som de hér listede,
Sofie og Marie Larsen, mor og datter, for- det var muligt at købe hos den lokale
an købmanden og isenkræmmeren på ho- købmand Niels Peter Nielsen.
vedgaden i Lille Værløse i starten af 1900- Lad os nu se på, hvilken rolle Slange-
tallet. rupbanen spillede for disse handelsfor-
Af de bevarede regninger i en række af de bindelser.
gennemgåede personarkiver kan en del
af lokalbefolkningens handelsliv anes. Slangerupbanens betydning for han-
København nævnes flere gange i for- delslivet
bindelse med regninger, men ved mere Undersøgelser har vist, at en jernbane kun
detaljerede beskrivelser, som fortællin- har en lille indvirkning på stationsbyen i
ger og erindringer, optræder desuden en de første årtier efter en banes åbning, og
række andre byer som Ballerup, Char- at det er hele samfærdselsnettet, som har
36
lottenlund, Farum, Hillerød, Lyngby og betydning for en bys udvikling. Som
Roskilde. Kun Grut-Hansen træder uden vi har set, udgjorde Slangerupbanen fra
for dette mønster, når han f.eks. rejste til 1906 og frem det eneste reelle alterna-
34
Jylland eller købte en tyr på Fyn, men tiv til hestevognen og gåturene samtidig
43